DID5b - Formatief handelen


Deze bijeenkomst bestaat uit 2 bijeenkomsten

Startdatum: 18 januari 2024
Overige data: 24 januari 2024
Tijd: 15.30-17.30


Formatief, een woord dat je wellicht al binnen je school en je opleiding vaker hebt gehoord. Betekent dit nu minder toetsen, geen cijfers of gaat het helemaal niet over toetsen? In deze twee bijeenkomsten vertrekken we vanuit de basisprincipes van formatief handelen die in de opleiding (waarschijnlijk) al aan bod zijn gekomen. We zullen aan de hand van voorbeelden analyseren hoe je formatief het beste in je onderwijspraktijk kunt integreren en op wat hiervoor geschikte momenten zijn. Ook ga je zelf aan de slag met formatief handelen in je les en zullen we de ervaringen met elkaar delen en analyseren. 

In bijeenkomst 1 zullen we ons focussen hoe je doormiddel van het proces van formatief handelen het leerproces voor jou en leerlingen inzichtelijker kunt maken en beter kunt reageren op de leerbehoeftes van de leerlingen. 

In bijeenkomst 2 zullen we ingaan op hoe je bij meer complexe opdrachten en vaardigheden leerlingen naar zelfstandigheid kunt begeleiden. Hierbij zullen we ingaan op strategieën zoals kwaliteitsbesef bijbrengen en feedback, meer resultaat met minder werk. 

Deze bijeenkomsten zijn een mooie opmaat naar de meer verdiepende bijeenkomsten over curriculumontwerp.



Flemming van de Graaf


Inschrijven