Programma
Het HIP biedt professionaliserings-programma’s op het gebied van:
- didactiek (rood)
- pedagogiek (geel)
- professional (blauw)
Dit onderscheid geldt niet voor het professionaliserings-programma voor begeleiders.
Opleiden en professionaliseren blijft maatwerk! Om je te helpen bij je keuze, hebben we een indicatie gegeven bij welke fase van ontwikkeling een module het beste past (1-3). Kan je niet goed kiezen of vind je niet wat je zoekt: Neem gerust contact met ons op.
Zoeken
Basiscursus: de 6 rollen van de docent
Ik wil beginnen, maar de klas is nog niet stil.
Ik leg het toch duidelijk uit, waarom doen ze het dan niet?!
O maar die klas, die is bij iedereen lastig!
Ben je nog niet zo lang geleden gestart als zij-instromer, of pas afgestudeerd maar kom je erachter dat het best lastig is? Alles wat je geleerd hebt moet je nu in de praktijk brengen en dat is best veel! In de klas gebeurt namelijk van alles. Wanneer start je met de les en waarom doen de leerlingen niet wat je vraagt?
In deze drie interactieve trainingen komen de 6 rollen van de docent, praktische tips, rollenspellen maar ook de vraag wat er in een puberbrein omgaat aan bod.
Aan het einde van de trainingen:
- Heb je een helder beeld van de 6 rollen van de docent
- Kun je de 6 rollen van de docent in de praktijk brengen en naar je eigen lessen vormen
- Heb je kennis van het puberbrein en kan je dit in de praktijk brengen
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 24 okt 2024 | 12 nov 2024 | 20 jan 2025 |
Tijd: 14:00-16.30
Carlijn de Römph
Basiscursus: de 6 rollen van de docent
Ik wil beginnen, maar de klas is nog niet stil.
Ik leg het toch duidelijk uit, waarom doen ze het dan niet?!
O maar die klas, die is bij iedereen lastig!
Ben je nog niet zo lang geleden ge... Lees meer
DID1
3 Bijeenkomsten
24 oktober 2024
Door: Carlijn de Römph
Lesgeven in het praktijkonderwijs (PrO)
Lesgeven in het Praktijkonderwijs is een vak apart, maar wel een prachtig vak! Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere soorten onderwijs. Belangrijk is wel dat je als docent bewust bent van de mogelijkheden en uitdagingen van de gemiddelde pro-leerling. In drie actieve bijeenkomsten gaan we onderzoeken wie de pro-leerling is en wat dat betekent voor jou als docent. We kijken naar het algemene pedagogische en didactische handelen van een pro-docent, maar kunnen ook inzoomen op jouw vak in het bijzonder. Aan de hand van ingebrachte casussen van de deelnemers maakt Bouke Spigt je samen met Nicole Arnoudse en Anda van Bohemen, allen werkzaam in het praktijkonderwijs, je wegwijs!
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 24 sep 2024 | 1 okt 2024 | 3 dec 2024 |
Tijd: (in de middag, tijd volgt z.s.m.)
Nicole Arnoudse, Anda van Bohemen en Bouke Spigt
Lesgeven in het praktijkonderwijs (PrO)
Lesgeven in het Praktijkonderwijs is een vak apart, maar wel een prachtig vak! Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere soorten onderwijs. Belangrijk is wel dat je als docent bewus... Lees meer
DID2
3 Bijeenkomsten
24 september 2024
Door: Nicole Arnoudse, Anda van Bohemen en Bouke Spigt
Proeverij Didactisch Coachen
Tijdens deze proeverij maakt de deelnemer kennis met didactisch coachen. In twee middagen nodigen we je uit om zelf te ervaren wat didactisch coachen voor jou kan betekenen. We besteden aandacht aan de didactiek van de hoge verwachtingen – met name aan de krachtige combinatie van waarderende feedback en het stellen van een verdiepende vraag.
Na deze proeverij is er de mogelijkheid om binnen de eigen school verder te gaan met Didactisch coachen. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een tweejarig traject Didactisch Coachen, of met collega’s deel te nemen aan de training Begeleiden met Beelden (Didactisch (beeld)coachen)
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 6 mrt 2025 | 3 apr 2025 |
Tijd: 14:00-17:00
Karen van der Worp DID
Proeverij Didactisch Coachen
Tijdens deze proeverij maakt de deelnemer kennis met didactisch coachen. In twee middagen nodigen we je uit om zelf te ervaren wat didactisch coachen voor jou kan betekenen. We besteden a... Lees meer
DID3
2 Bijeenkomsten
6 maart 2025
Door: Karen van der Worp DID
Zet je leerlingen 'aan'!
Hoe pak je op een positieve manier de regie in jouw les en organiseer je dat alle leerlingen meedoen met de lesactiviteit? Het doel van de docent is dat de leerlingen gezamenlijk klimmen op de schoolladder (Iliass El Hadioui). In deze 3-delige workshop worden we super concreet hoe je dat kan doen én hoe je daarnaast ordeproblemen kan voorkomen. We slaan daarbij een brug tussen didactiek en pedagogiek aan de hand van praktische technieken.
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 27 jan 2025 | 10 feb 2025 | 17 mrt 2025 |
Tijd: 15.00-17.00
Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Zet je leerlingen 'aan'!
Hoe pak je op een positieve manier de regie in jouw les en organiseer je dat alle leerlingen meedoen met de lesactiviteit? Het doel van de docent is dat de leerlingen gezamenlijk klimmen ... Lees meer
DID4
3 Bijeenkomsten
27 januari 2025
Door: Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Leernetwerk vakdidactiek startende docenten
Hoe krijg je via een effectieve vakdidactische aanpak alle leerlingen gemotiveerd aan het leren? Dat is lang niet altijd eenvoudig. Samen met collega’s van hetzelfde schoolvak en een ervaren vakdidacticus ga je hier op een praktische manier mee aan de slag. Je leert hoe je dit met beperkte voorbereidingstijd voor elkaar kunt krijgen.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data nader te bepalen
Tijd:
Haags Inductie Programma
Leernetwerk vakdidactiek startende docenten
Hoe krijg je via een effectieve vakdidactische aanpak alle leerlingen gemotiveerd aan het leren? Dat is lang niet altijd eenvoudig. Samen met collega’s van hetzelfde schoolvak en een erva... Lees meer
DID5
Data nader te bepalen
Door: Haags Inductie Programma
Effectieve leerstrategieën
Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren? Deze vorming is gebaseerd op 'Studeren met succes', twee boekjes over effectief studeren, die de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier vertalen naar een studeergids waar oudere leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen. De bijhorende handleiding biedt leerkrachten inspiratie om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas. Leren, studeren en instructie zijn namelijk nauw met elkaar verweven.
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 12 nov 2024 |
Tijd: 15:00-16.30
Eva Maesen
Effectieve leerstrategieën
Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeers... Lees meer
DID6
1 Bijeenkomst
12 november 2024
Door: Eva Maesen
Schoolblocks Online Trainingsmodules
On-demand programma
Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.
Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?
- Basis ICT in de klas
- ICT de leerling in beeld
- Formatief handelen
- De zes rollen van de docent
- Hoe schrijf ik een portfolio
Startende docenten en hun begeleiders kunnen van alle modules gebruik maken. In het komend
schooljaar worden er nog meer modules ontwikkeld en toegevoegd aan de on-demand omgeving in
LessonUp.
Deze online modules zijn bedoeld voor:
- Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn
- Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen
verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen
vervanging hiervan! - Zij-instromers die in dienst zijn op een VO school
- Startende docenten die in hun inductiefase zitten
Het on-demand programma en je portfolio
Voor alle studenten geldt dat de on-demand modules helpen bij het maken van je portfolio: iedere
module heeft opdrachten die je kunt verwerken in je portfolio. Er is zelfs een specifieke module: hoe
maak ik een portfolio?
Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?
Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig.
De code ontvang je via de mail nadat je je hebt ingeschreven.
De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier
bekijken: https://youtu.be/PTgLmMBJcLQ
Aantal bijeenkomsten:
Data: On-demand
Tijd:
Schoolblocks
Schoolblocks Online Trainingsmodules
On-demand programma
Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.
Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?
- Basis ICT in... Lees meer
DID7
On-demand
Door: Schoolblocks
Verschillen in de klas: vormen van differentiatie
Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas als je met een paar leerlingen apart zit? En hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk zelfstandig gaan werken? Veel vragen waarop niet iedereen meteen antwoord heeft.
In deze training maak je in een drietal bijeenkomsten kennis met verschillende manieren om te differentiëren in de lessen en werk je lessen en materialen uit. Tijdens de bijeenkomsten zal er worden gedifferentieerd. Zo kun je kiezen voor meer of minder instructie en tussen verschillende soorten opdrachten. Ook wordt er gebruik gemaakt van een ‘flipped classroom’. De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij de focus vooral ligt op de ontwikkeling van gedifferentieerde lessen en materialen, die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd. In een online database vind je ondersteunende materialen. Tevens is er de mogelijkheid om feedback van Meike Berben te krijgen op gemaakte materialen. In een online 1-op-1-gesprek van 30 minuten kun je individueel je casus rondom differentiëren inbrengen en je vragen stellen.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek: Differentiëren is te leren van Meike Berben.
De tweede bijeenkomst is een webinar en duurt van 14.30-17.00u.
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 24 mrt 2025 | 15 apr 2025 | 15 mei 2025 |
Tijd: 13.30-17.00
Meike Berben
Verschillen in de klas: vormen van differentiatie
Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas... Lees meer
DID8
3 Bijeenkomsten
24 maart 2025
Door: Meike Berben
Passend onderwijs: omgaan met zorgleerlingen in de klas
AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoorbeeld een trauma hebben opgelopen of een stoornis hebben. Kunnen die dan gewoon in een reguliere klas? Jazeker, maar dan moet jij als docent wel weten welke aanpak werkt. Gelukkig is wat goed is voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, ook goed voor de ‘reguliere’ leerlingen.
Tijdens deze training leer je meer over welke uitdagingen een leerling met een trauma of stoornis heeft om tot leren te komen. We gaan op zoek naar oplossingen, kijken wat een leerling wél kan. En hoe jij ze als docent hierin het beste kunt ondersteunen. Samen met de trainer maak je steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk en je wordt hierbij ook geholpen door een ervaren orthopedagoog.
Ook kijken we wat het voor jou als docent betekent om leerlingen met dergelijke problematiek in de klas te hebben. Want ook al is het heel erg belangrijk om juist deze kwetsbare leerlingen te helpen zich te ontwikkelen, het is ook soms best een uitdaging voor een docent.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 21 jan 2025 | 20 mrt 2025 |
Tijd: 13.00-17.00
Bouke Spigt
Passend onderwijs: omgaan met zorgleerlingen in de klas
AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoor... Lees meer
PED3
2 Bijeenkomsten
21 januari 2025
Door: Bouke Spigt
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 19 sep 2024 | 26 sep 2024 | 3 okt 2024 | 10 okt 2024 | 17 okt 2024 |
Tijd: 16.00-18.00
Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer
PED1a
5 Bijeenkomsten
19 september 2024
Door: Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 14 okt 2024 | 21 okt 2024 | 11 nov 2024 | 18 nov 2024 | 26 nov 2024 |
Tijd: 16.00-18.00
Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer
PED1b
5 Bijeenkomsten
14 oktober 2024
Door: Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 6 feb 2025 | 13 feb 2025 | 20 feb 2025 | 6 mrt 2025 | 13 mrt 2025 |
Tijd: 16:00-18:00
Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer
PED1c
5 Bijeenkomsten
6 februari 2025
Door: Peter Teitler
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"
De laatste jaren is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: "Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen?" Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.
Tijdens deze studiemiddag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.
Wat kun je verwachten?
- Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
- Veel kleine slimme theorieën
- Veel tips om morgen al te gebruiken
Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:
- Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
- Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
- Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
- Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 25 nov 2024 |
Tijd: 13.30-16.00
Hans Kaldenbach
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag i... Lees meer
PED2a
1 Bijeenkomst
25 november 2024
Door: Hans Kaldenbach
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"
De laatste jaren is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: "Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen?" Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.
Tijdens deze studiemiddag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.
Wat kun je verwachten?
- Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
- Veel kleine slimme theorieën
- Veel tips om morgen al te gebruiken
Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:
- Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
- Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
- Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
- Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 3 mrt 2025 |
Tijd: 13:30-16:00
Hans Kaldenbach
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag i... Lees meer
PED2b
1 Bijeenkomst
3 maart 2025
Door: Hans Kaldenbach
Stemgebruik en performance voor de klas
Gezond en effectief spreken.
Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.
Hoe zorg je dat je uren kunt praten voor de klas zonder last van je stem te krijgen? Hoe vertel je je verhaal zo dat je de aandacht van de leerlingen vasthoudt en hoe zet je je stem en lichaam in om dit te bereiken? Waarom luisteren of kijken we naar sommige sprekers ‘beter’ dan naar andere sprekers? In de trainingen leren we je hoe je voor een groep je verhaal met overtuiging kan brengen zonder last van je stem te krijgen. De eerste workshop richt zich op de techniek van het gezond spreken en de basis presentatievaardigheden voor de klas en in de tweede workshop gaan we de geleerde stemtechnieken toepassen en dieper in op hoe je overkomt op de groep. Verder is er veel ruimte voor individuele vragen.
De workshops worden verzorgd door Käthe Staallekker (logopedist, musical-actrice, docent-opleider). Käthe verzorgt, naast haar theaterwerk, al jaren trainingen en workshops aan professionele zangers, acteurs en beroepssprekers. Tevens is zij eigenaar van Het Stemhuis en is werkzaam als logopedist op de KNO Afdeling van het OLVG A’dam.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 15 okt 2024 | 12 nov 2024 |
Tijd: 15.00-17.00
Käthe Staallekker
Stemgebruik en performance voor de klas
Gezond en effectief spreken.
Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.
Hoe zorg j... Lees meer
PRO1
2 Bijeenkomsten
15 oktober 2024
Door: Käthe Staallekker
De mentor/docent in gesprek met ouders
Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? Dan is deze sessie iets voor jou.
We behandelen theorie maar deze staat altijd ten dienste van jouw praktijk. Ervaren en doen is dus een belangrijk onderdeel van deze sessie.
We gaan natuurlijk aan de slag met de basisvaardigheden maar daarnaast ook met o.a. deze onderwerpen:
- verschillende type ouders – wat bedoel je hiermee?
- je eigen communicatiestijl
- hoe om te gaan met weerstand, emotie en grensoverschrijdend gedrag
- specifieke onderwijsgesprekken zoals het driehoeksgesprek
Na de sessie ben je beter in staat om de regie te houden in een gesprek, zijn je gesprekken effectiever en maak je meer contact met de ouder.
De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing.
Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht.
De scholing wordt verzorgd door Ilse Schoens, senior trainer bij HPC.
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 24 okt 2024 |
Tijd: 13.30-17.00
Ilse Schoens
De mentor/docent in gesprek met ouders
Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? D... Lees meer
PRO2
1 Bijeenkomst
24 oktober 2024
Door: Ilse Schoens
Diverse lezingen EXCeL expertisecentrum Thomas More
In samenwerking met het Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren (EXCeL) in Antwerpen bieden we diverse open lezingen aan. Na inschrijving ontvang je een mail waarin je aan kunt geven voor welke lezing(en) je graag een weblink ontvangt.
15 jan 2025
Hoe maximaliseer je de leertijd op school?
Gert Verbrugghen
22 jan 2025
Wat moet élke leraar weten over … didactiek?
Michiel Wils
29 jan 2025
How can we close the vocabulary gap? (ENG)
Alex Quigley
5 feb 2025
En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?
Eva Naaijkens
12 feb 2025
Hoe krijg je zicht op leskwaliteit en hoe kun je doelgericht werken aan het verbeteren daarvan?
Hannah Bijlsma
26 feb 2025
Hoe verbeter je gedrag op school?
Sofie Lemarcq
12 mrt 2025
Is aandacht het nieuwe IQ?
Pedro De Bruyckere
19 mrt 2025
Welke krachtige werkvormen kan je integreren in je les om leren te stimuleren?
Eva Maesen
26 mrt 2025
Wat moet élke leraar weten over … kennisrijk onderwijs?
Michiel Wils
23 apr 2025
Iedereen kan leren schrijven. Hoe ziet goede schrijfdidactiek op school eruit?
Suzanne van Norden
7 mei 2025
Hoe leer ik studeren met succes?
Eva Maesen
21 mei 2025
Samen sterk? De kracht van leerteams
WIJS! Scholengroep
11 jun 2025
How can we help students to build habits of success? (ENG)
Harry Fletcher-Wood
Na afloop van iedere lezing is er ruimte voor vragen. Lees meer...
Aantal bijeenkomsten:
Data: On-demand
Tijd: 14:30-15.30
Thomas More EXCeL
Diverse lezingen EXCeL expertisecentrum Thomas More
In samenwerking met het Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren (EXCeL) in Antwerpen bieden we diverse open lezingen aan. Na inschrijving ontvang je een mail waarin je aan kunt ge... Lees meer
PRO3
On-demand
Door: Thomas More EXCeL
Straatcultuur en media
Voor veel (risico)jongeren geldt “de straat” als een belangrijke culturele context. Jongeren zijn in verschillende gradaties en op verschillende manieren ingebed binnen deze straatwereld. Om te kunnen aansluiten op de leef- en belevingswereld van deze jongeren is het daarom belangrijk straatcultuursensitief te zijn. De afgelopen jaren is de straat onder invloed van de digitalisering van onze samenleving in toenemende mate verworden tot een hybride werkelijkheid, waarin on- en offline dwars door elkaar heen lopen. In deze interactieve training verkent criminoloog Jeroen van den Broek samen met de deelnemers hoe deze hybride straatwereld eruit ziet en wat er nodig is om als onderwijsprofessional aan te sluiten op deze dynamische context.
De training wordt verzorgd door Jeroen van den Broek. Jeroen is criminoloog en buitenpromovendus en ondersteunt vanuit Partner in Crime sinds 2014 partijen binnen het jeugdveiligheidsdomein op de thema’s straatcultuur, social media en jeugdcriminaliteit. Aan de hand van onderzoek en training geeft hij inzicht in hoe de hybride straat eruitziet en reikt hij professionals handvatten aan om met deze betrekkelijk nieuwe werkelijkheid om te gaan.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 16 jan 2025 | 28 jan 2025 |
Tijd: 13.00-17.00
Jeroen van den Broek
Straatcultuur en media
Voor veel (risico)jongeren geldt “de straat” als een belangrijke culturele context. Jongeren zijn in verschillende gradaties en op verschillende manieren ingebed binnen deze straatwereld.... Lees meer
PRO4
2 Bijeenkomsten
16 januari 2025
Door: Jeroen van den Broek
Jongeren motiveren
Leerlingen lijken soms niet vooruit te branden. Docenten maken zich vaak druk om de motivatie van jongeren.Het gevoel overheerst vaak dat er meer uit te halen zou zijn. Ze dromen van jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn. Die leren omdat ze het vak zo leuk vinden, die uit eigen beweging tijd en toewijding stoppen in een bepaalde hobby, en die vol enthousiasme beginnen aan een vervolgopleiding nadat ze die weloverwogen hebben gekozen. In de praktijk is intrinsieke motivatie lang niet altijd vanzelfsprekend. En sterker nog: volwassenen die teveel pushen, brengen onbewust de motivatie om zeep.
Docenten die weten hoe intrinsieke motivatie werkt, begrijpen beter wat er nodig is om jongeren te begeleiden en inspireren.
In een interactieve presentatie licht Yvonne van Sark onderliggende pijlers aan de hand van diverse onderzoeken toe en brengt zij deze tot leven met actuele praktijkvoorbeelden en filmpjes met jongeren.
Deelnemers ontvangen gratis het boek “Motivatie en het puberbrein”.
Yvonne van Sark is als partner en adviseur ruim twintig jaar verbonden aan Youngworks, advies- en onderzoeksbureau gespecialiseerd in jongeren. Ze is co-auteur van de boeken Puberbrein binnenstebuiten en Motivatie en het puberbrein.
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 11 mrt 2025 |
Tijd: 15:00-16.30
Yvonne van Sark
Jongeren motiveren
Leerlingen lijken soms niet vooruit te branden. Docenten maken zich vaak druk om de motivatie van jongeren.Het gevoel overheerst vaak dat er meer uit te halen zou zijn. Ze dromen van jong... Lees meer
PRO5
1 Bijeenkomst
11 maart 2025
Door: Yvonne van Sark
Intervisie voor zij-instromers
Als docent ontwikkel je een manier van werken die op dat moment bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk met andere docenten systematisch terug en vooruit te kijken.
Hoe werken collega’s? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen die jij misschien ook hebt op het gebied van lesgeven? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?
Dit soort vragen passen bij intervisie. Een methodiek waarbij jij gericht meedenkt met anderen en anderen met jou.
Aantal bijeenkomsten: 4
Data: 10 feb 2025 | 7 apr 2025 | 2 jun 2025 | 19 jun 2025 |
Tijd: 15.30-17.00
Annelies Kort
Intervisie voor zij-instromers
Als docent ontwikkel je een manier van werken die op dat moment bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk met andere docenten systematisch terug en voor... Lees meer
PRO6
4 Bijeenkomsten
10 februari 2025
Door: Annelies Kort
Oriëntatie op mentoraat
Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht? Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien?
Als startende docent wordt er veel van jou gevraagd. Zeker als je ook mentor mag worden op jouw nieuwe school.
Tijdens deze scholing zullen we met elkaar van gedachten wisselen over;
- Wat mentorschap betekent!
- Wat houdt mentoraat nu precies in?
- Welke taken vervult een mentor en welke taken niet (mandaat)?
- Past zo’n taak als mentor bij mij en pas ik bij de taak?
- Wat heb ik persoonlijk nodig om te groeien naar een betekenisvolle mentor?
- Hoe kan ik als mentor veiligheid en zelfvertrouwen laten groeien door positieve groepsvorming
Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Dynamische driehoek (school – ouder – kind)
- Loyaliteit
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Gesprekken voeren met mentorleerlingen en ouders
De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing.
Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 3 jun 2025 | 19 jun 2025 |
Tijd: 13:30-17.00
Herberd Prinsen
Oriëntatie op mentoraat
Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht? Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien?
Als startende docent wordt... Lees meer
PRO9
2 Bijeenkomsten
3 juni 2025
Door: Herberd Prinsen
De mentor als begeleider van het groepsproces
Een van de belangrijkste taken die je als mentor hebt, is het scheppen van een veilig klimaat. De manier waarop leerlingen onderling op elkaar reageren, het pakket van (on)geschreven regels volgens welke je leerling zich in de groep dient te gedragen, bepaalt in grote mate de veiligheid voor de leerling als individu binnen de groep. Hoe kun je een veilig pedagogisch klimaat scheppen? En op welke wijze kun jij een groep daarbij begeleiden?
Onderwerpen die aan bod komen;
- Het scheppen van een veilig klimaat
- Vergroten van zelfvertrouwen
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Positieve groepsvorming
- Verschillende groepsfases
- Zeg NEE tegen Pesten
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2 De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO11 De mentor als verbinder
PRO12 De mentor als brug tussen thuis en school
PRO13 De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 23 sep 2024 | 22 okt 2024 |
Tijd: 14:00-17:00
Joop Groenendijk
De mentor als begeleider van het groepsproces
Een van de belangrijkste taken die je als mentor hebt, is het scheppen van een veilig klimaat. De manier waarop leerlingen onderling op elkaar reageren, het pakket van (on)geschreven rege... Lees meer
PRO10
2 Bijeenkomsten
23 september 2024
Door: Joop Groenendijk
De mentor als verbinder
Als mentor voer je vele gesprekken met jouw leerlingen. Welke vaardigheden heb jij nodig die je kunnen helpen de dialoog op gang te brengen en te houden? En vooral om in verbinding te blijven met je leerlingen.
In het groeiproces van leerlingen kan er weerstand optreden. Weerstand tegen de inhoud en weerstand tegen het proces. Wat heb je nodig om achter de weerstand te kijken?
Onderwerpen die aan bod komen:
- Omgaan met weerstand
- Hoe zit het puberbrein in elkaar
- Wat doet het reptielenbrein
- Verbindende communicatie
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Coachingsvaardigheden
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2 De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO10 De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO12 De mentor als brug tussen thuis en school
PRO13 De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 4 nov 2024 | 9 jan 2025 |
Tijd: 14:00-17:00
Jan Willem Ruitenberg
De mentor als verbinder
Als mentor voer je vele gesprekken met jouw leerlingen. Welke vaardigheden heb jij nodig die je kunnen helpen de dialoog op gang te brengen en te houden? En vooral om in verbinding te bli... Lees meer
PRO11
2 Bijeenkomsten
4 november 2024
Door: Jan Willem Ruitenberg
De mentor als brug tussen thuis en school
Een belangrijk doel van de begeleiding als mentor van leerlingen is om hen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op welke manier heeft het gezin van herkomst invloed op het gedrag van leerlingen. En welke kansen biedt dit jou als mentor om hierover in gesprek te gaan.
Onderwerpen die we bespreken zijn:
- Contextuele gedachtengoed
- Loyaliteit tussen ouder en kind
- Dynamische driehoek
- De vier dimensies
- De balans tussen geven en ontvangen
- Schema van onrecht
- Parentificatie
- Boodschappen uit het nest
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2 De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO10 De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO11 De mentor als verbinder
PRO13 De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 4 mrt 2025 | 15 apr 2025 |
Tijd: 14:00-17:00
Jan Willem Ruitenberg
De mentor als brug tussen thuis en school
Een belangrijk doel van de begeleiding als mentor van leerlingen is om hen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op welke manier heeft het gezin van herkomst invloed op h... Lees meer
PRO12
2 Bijeenkomsten
4 maart 2025
Door: Jan Willem Ruitenberg
De mentor als inspirator
Motivatie is de motor van leren. Hoe kun je als mentor leerlingen effectief motiveren?
Ontdek de factoren die autonomie, competentie en relatie versterken. Je krijgt praktische tips en handvatten die je direct kunt toepassen. Ontdek hoe jij als mentor een inspirator kunt zijn!
Onderwerpen die aan bod komen:
- Welke Executieve Functies er zijn
- Van moetivatie naar motivatie
- Motivatie matrix
- Motivatie DNA
PRO2 De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO10 De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO11 De mentor als verbinder
PRO12 De mentor als brug tussen thuis en school
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 24 mrt 2025 | 10 apr 2025 |
Tijd: 14:00-17:00
Herberd Prinsen
De mentor als inspirator
Motivatie is de motor van leren. Hoe kun je als mentor leerlingen effectief motiveren?
Ontdek de factoren die autonomie, competentie en relatie versterken. Je krijgt praktische tips en han... Lees meer
PRO13
2 Bijeenkomsten
24 maart 2025
Door: Herberd Prinsen
Onderwijscafé's
Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een bestuurder informeel van gedachten wisselen en laten horen hoe het is om als startende docent in de regio Den Haag te werken en tegen welke problemen je aanloopt? Kom dan naar de onderwijscafé’s van het HIP. Tijdens de onderwijscafé’s is er gelegenheid om met verschillende mensen die betrokken zijn bij het opleiden van onze nieuwe onderwijstalenten te sparren over wat zoal speelt in onze Haagse regio. Voor elke bijeenkomst nodigen we een inspirerende spreker uit die iets te vertellen heeft over ons werkveld. Houd de website in de gaten voor de laatste update. Wij verheugen ons om jullie te ontmoeten.
Dit schooljaar zijn er twee onderwijscafés met als thema:
De Haagse superdiverse context in beeld: welke kennis en vaardigheden heb je als starter nodig om goed voorbereid les te kunnen geven in de superdiverse context
Tijdens het eerste onderwijscafé op 14 november speelt het toneelgezelschap Live Your Story voor ons de voorstelling SamenScholing. Deze voorstelling zit vol grappige anekdotes en herkenbare situaties over diversiteitsvragen in het onderwijs. Bijvoorbeeld: geloof jij dat je meer kans hebt op een hoger schooladvies als je thuis Nederlands spreekt? Hoe ga je om met mensen die vragen hebben over genderidentiteit? Maar ook gaat het over kansenongelijkheid en hoe het is om leerkracht te zijn in een Nederlands systeem als je van huis uit andere pedagogische waarden hebt meegekregen. In de voorstelling worden concrete tips gedeeld over hoe je inclusief kunt handelen in de klas. Uiteraard is er naast de voorstelling voldoende ruimte en tijd om informeel met elkaar gezellig een hapje en drankje te nuttigen. Tot 14 november!
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 14 nov 2024 | 5 jun 2025 |
Tijd: 16:30-19:00
Haags Inductie Programma
Onderwijscafé's
Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een be... Lees meer
PRO14
2 Bijeenkomsten
14 november 2024
Door: Haags Inductie Programma
Intervisie Schoolopleiders (vervolg)
De deelnemende schoolopleiders leren intervisiebijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en uit te voeren. We reflecteren op de intervisiemomenten die geweest zijn. De volgende onderwerpen/activiteiten staan in deze sessies centraal:
- Verschillende intervisievormen (alles behalve de incidentmethode) verkennen en oefenen.
- Begeleiden aan de hand van morele dilemma’s die WPB’ers en/of docenten ervaren
- Mogelijkheden om literatuur/concepten/werkmodellen in te brengen in de begeleiding van startende docenten/studenten
Aantal bijeenkomsten: 4
Data: 2 okt 2024 | 22 jan 2025 | 19 feb 2025 | 24 mrt 2025 |
Tijd: 14:00-17:00
Gaby Zwarts TTT
Intervisie Schoolopleiders (vervolg)
De deelnemende schoolopleiders leren intervisiebijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en uit te voeren. We reflecteren op de intervisiemomenten die geweest zijn. De... Lees meer
TTT1
4 Bijeenkomsten
2 oktober 2024
Door: Gaby Zwarts TTT
Leernetwerk vakdidactiek werkplekbegeleiders en schoolopleiders
Begeleid je al een tijdje leraren in opleiding en starters en ben je benieuwd hoe je je vakdidactische begeleiding kunt verdiepen en verbreden? Dan is dit iets voor jou. Met een ervaren vakdidacticus en andere werkplekbegeleiders ga je praktisch hiermee aan de slag en leer je ook over nieuwe vakdidactische aanpakken en curriculumvernieuwingen binnen het schoolvak.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data nader te bepalen
Tijd: 15:00-17:00
Fred Janssen TTT
Leernetwerk vakdidactiek werkplekbegeleiders en schoolopleiders
Begeleid je al een tijdje leraren in opleiding en starters en ben je benieuwd hoe je je vakdidactische begeleiding kunt verdiepen en verbreden? Dan is dit iets voor jou. Met een ervaren v... Lees meer
TTT2
Data nader te bepalen
Door: Fred Janssen TTT
Onderwijscafé's
Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een bestuurder informeel van gedachten wisselen en laten horen hoe het is om als startende docent in de regio Den Haag te werken en tegen welke problemen je aanloopt? Kom dan naar de onderwijscafé’s van het HIP. Tijdens de onderwijscafé’s is er gelegenheid om met verschillende mensen die betrokken zijn bij het opleiden van onze nieuwe onderwijstalenten te sparren over wat zoal speelt in onze Haagse regio. Voor elke bijeenkomst nodigen we een inspirerende spreker uit die iets te vertellen heeft over ons werkveld. Houd de website in de gaten voor de laatste update. Wij verheugen ons om jullie te ontmoeten.
Dit schooljaar zijn er twee onderwijscafés met als thema:
De Haagse superdiverse context in beeld: welke kennis en vaardigheden heb je als starter nodig om goed voorbereid les te kunnen geven in de superdiverse context
Tijdens het eerste onderwijscafé op 14 november speelt het toneelgezelschap Live Your Story voor ons de voorstelling SamenScholing. Deze voorstelling zit vol grappige anekdotes en herkenbare situaties over diversiteitsvragen in het onderwijs. Bijvoorbeeld: geloof jij dat je meer kans hebt op een hoger schooladvies als je thuis Nederlands spreekt? Hoe ga je om met mensen die vragen hebben over genderidentiteit? Maar ook gaat het over kansenongelijkheid en hoe het is om leerkracht te zijn in een Nederlands systeem als je van huis uit andere pedagogische waarden hebt meegekregen. In de voorstelling worden concrete tips gedeeld over hoe je inclusief kunt handelen in de klas. Uiteraard is er naast de voorstelling voldoende ruimte en tijd om informeel met elkaar gezellig een hapje en drankje te nuttigen. Tot 14 november!
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 14 nov 2024 | 5 jun 2025 |
Tijd: 16:30-19:00
Haags Inductie Programma
Onderwijscafé's
Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een be... Lees meer
TTT3
2 Bijeenkomsten
14 november 2024
Door: Haags Inductie Programma
Schoolblocks Online Trainingsmodules
On-demand programma
Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.
Welke modules zijn in 2024-2025 online beschikbaar?
- Basis ICT in de klas
- ICT de leerling in beeld
- Formatief handelen
- De zes rollen van de docent
- Hoe schrijf ik een portfolio
Startende docenten en hun begeleiders kunnen van alle modules gebruik maken. In het komend schooljaar worden er nog meer modules ontwikkeld en toegevoegd aan de on-demand omgeving in LessonUp.
Deze online modules zijn bedoeld voor:
- Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn
- Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen vervanging hiervan!
- Zij-instromers die in dienst zijn op een VO school
- Startende docenten die in hun inductiefase zitten
Het on-demand programma en je portfolio
Voor alle studenten geldt dat de on-demand modules helpen bij het maken van je portfolio: iedere module heeft opdrachten die je kunt verwerken in je portfolio. Er is zelfs een specifieke module: hoe maak ik een portfolio?
Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?
Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig. De code ontvang je via de mail nadat je je hebt ingeschreven. De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier bekijken.
Aantal bijeenkomsten:
Data: On-demand
Tijd:
Schoolblocks TTT
Schoolblocks Online Trainingsmodules
On-demand programma
Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.
Welke modules zijn in 2024-2025 online beschikbaar?
- Basis ICT in... Lees meer
TTT4
On-demand
Door: Schoolblocks TTT
Beeldcoaching startende collega's
De kunst van het kijken is de kunst van het zien.
Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen is zowel voor de begeleider als de docent veel te zien.
Waar kijk je naar? En wat zie je dan? En wat doe je met die informatie?
Als je als schoolopleider videobeelden van de lessen van de docent wilt gaan gebruiken in je coaching én daar een groot effect mee wilt bereiken is deze cursus passend bij jou.
We gebruiken beelden uit jouw dagelijkse praktijk als schoolopleider en koppelen die aan coachings- en begeleidingsvaardigheden.
In vijf dagdelen gaan we van kijken naar zien.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 13 jan 2025 | 27 jan 2025 | 17 feb 2025 | 17 mrt 2025 | 7 apr 2025 |
Tijd: 14.30-17.30
Karen Ephraim TTT
Beeldcoaching startende collega's
De kunst van het kijken is de kunst van het zien.
Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen ... Lees meer
TTT5
5 Bijeenkomsten
13 januari 2025
Door: Karen Ephraim TTT
Opfristraining werkplekbegeleider
Deze training is erop gericht de kwaliteiten en vaardigheden als coach van beginnende docenten weer eens op te halen, op te frissen en aan te scherpen.
In de eerste bijeenkomst staat de leercyclus van Korthagen centraal. De tweede bijeenkomst vullen we in naar aanleiding van de leerbehoefte van de deelnemers – we bieden hier een keuzemenu aan. Ook besteden we aandacht actuele casussen en is er ruimte voor intervisie met elkaar.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 24 okt 2024 | 18 nov 2024 |
Tijd: 14:00-17:00
Gaby Zwarts TTT
Opfristraining werkplekbegeleider
Deze training is erop gericht de kwaliteiten en vaardigheden als coach van beginnende docenten weer eens op te halen, op te frissen en aan te scherpen.
In de eerste bijeenkomst staat de ... Lees meer
TTT7
2 Bijeenkomsten
24 oktober 2024
Door: Gaby Zwarts TTT
Koppeltraject Inductie
Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten startende docenten na vijf jaar alweer het onderwijs. Daarom is er helaas ook binnen de Haagse regio sprake van een groeiend kwalitatief en kwantitatief lerarentekort.
Op gezette tijden is het goed het bestaande inductietraject weer eens tegen het licht te houden. Wat doen we goed, wat zouden we kunnen aanscherpen en wat ontbreekt er nog? Wat zijn successen, wat zijn knelpunten? Wat mag/moet aangescherpt of ontwikkeld worden? Hoe staat het met de omzetting van papier naar praktijk? In hoeverre is het inductietraject geborgd? Voldoet het nog aan de nieuwe kaders van Samen Opleiden en Inductie?
Wil jij als school aan de slag met inductie of wil jij je inductieprogramma verder verdiepen of verbreden? Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan experts van één van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geven en je zo helpen bij de ontwikkeling van jullie inductieprogramma.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:
Haags Inductie Programma
Koppeltraject Inductie
Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten s... Lees meer
BTT2
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Koppeltraject Coaching van startende collega's
Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en collega’s mee te laten kijken in jouw dagelijkse coaching praktijk. Hoe coachen andere collega’s starters? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen en vraagstukken die jij hebt op dit gebied? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?
Dit soort vragen passen bij een koppeltraject. Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan een expert van een van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geeft en je zo helpt bij je ontwikkeling als coach van startende collega’s.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:
Haags Inductie Programma
Koppeltraject Coaching van startende collega's
Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en... Lees meer
BTT1
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Individueel coachingstraject
Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik heeft dan op het onderwijs alleen.
Als startende docent of begeleider van starters kan je gebruikmaken van individuele coachingstrajecten. De coaches van het Haags Inductie Programma zijn ervaren en gecertificeerd en gaan graag gezamenlijk met jou aan de slag.
De coaches zijn thuis in het begeleiden van starters op het gebied van:
Didactiek
- activerende didactiek
- Differentiëren
- ICT
- Talentontwikkeling
Pedagogiek
- Klassenmanagement
- Recht doen aan verschillen
Professionele bekwaamheid
- Energiemanagement
- Loopbaanvragen en loopbaanontwikkeling
- Preventie van uitval
Professionalisering
De coachingstrajecten zijn gratis. Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op om een passende coach voor je te vinden voor een individueel traject.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:
Haags Inductie Programma
Individueel coachingstraject
Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik he... Lees meer
BOW1
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Begeleiding langstudeerders HBO
Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd mee.
In het schooljaar 2024-2025 zijn er diverse trajecten bij het Haags Inductie Programma om ondersteuning te krijgen bij het afronden van je studie. Er is hulp voor:
- het verzamelen en presenteren van bewijsmateriaal en schrijven van een portfolio
- het laten valideren van opgedane werkervaring als docent
- het organiseren van te drukke werkweken
- het leggen van contacten met de juiste personen bij de opleidingsinstituten
- het uitwisselen met andere studenten en bespreken van casussen
- …
Schrijf je in voor deze module als je dit schooljaar stappen wilt zetten om je bevoegdheid alsnog te halen. Allicht kom je zelfs in aanmerking voor een verkort traject zodat je dit schooljaar nog het briefje kunt halen. Na inschrijving gaat ons team kijken welke route het beste bij jou past: een individueel traject, een groepstraject of een combinatie ervan.
Binnen één week nemen we contact met je op voor een eerste kennismaking.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:
Haags Inductie Programma
Begeleiding langstudeerders HBO
Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd m... Lees meer
BOW2
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Begeleiding langstudeerders WO
Nu die bevoegdheid nog…
Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In samenwerking met het ICLON wordt extra ondersteuning geboden aan studenten die moeite hebben om dat felbegeerde diploma te halen.
Deze module is voor docenten die bij het ICLON of bij een ander WO instituut de opleiding tot eerstegraads docent volgen. Afhankelijk van de thematiek die speelt bij de deelnemer kan worden gesproken over veel voorkomende moeilijkheden zoals time management of bijvoorbeeld faalangst. Ook is er aandacht voor praktische stimulansen zoals samenwerken en deadlines afspreken.
Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op voor het inplannen een afspraak.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:
Evelien Stoutjesdijk
Begeleiding langstudeerders WO
Nu die bevoegdheid nog…
Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In samenwerking met het ICLON wordt extra ondersteuning geboden aan ... Lees meer
BOW3
Data en tijdstip in overleg
Door: Evelien Stoutjesdijk
Begeleiding portfolio HBO / WO
Ben je als zij-instromer al aan het werk en zie je tegen het geschiktheidsonderzoek op dat je bij het opleidingsinstituut moet aanleveren voor het zij-instroomtraject? Heb je hulp nodig bij het opstellen van je portfolio en duizelt het je van al die onderwijskundige vaktermen?
Met behulp van onze coaches kun je inhoudelijke hulp krijgen zodat je bewijzen op de juiste plek en op de juiste manier in je portfolio komen.
Door dit traject lukt het makkelijker om de GO te krijgen voor de start van een zij-instroomtraject en voor de positieve beoordeling van je portfolio.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:
Stephanie Holterman
Begeleiding portfolio HBO / WO
Ben je als zij-instromer al aan het werk en zie je tegen het geschiktheidsonderzoek op dat je bij het opleidingsinstituut moet aanleveren voor het zij-instroomtraject? Heb je hulp nodig b... Lees meer
BOW4
Data en tijdstip in overleg
Door: Stephanie Holterman