Programma

Het HIP biedt professionaliserings-programma’s op het gebied van:

Dit onderscheid geldt niet voor het professionaliserings-programma voor begeleiders.
Opleiden en professionaliseren blijft maatwerk! Om je te helpen bij je keuze, hebben we een indicatie gegeven bij welke fase van ontwikkeling een module het beste past (1-3). Kan je niet goed kiezen of vind je niet wat je zoekt: Neem gerust contact met ons op.

 

Zoeken








Basiscursus: de 6 rollen van de docent

Ik wil beginnen, maar de klas is nog niet stil.
Ik leg het toch duidelijk uit, waarom doen ze het dan niet?!
O maar die klas, die is bij iedereen lastig!

Ben je nog niet zo lang geleden gestart als zij-instromer, of pas afgestudeerd maar kom je erachter dat het best lastig is? Alles wat je geleerd hebt moet je nu in de praktijk brengen en dat is best veel! In de klas gebeurt namelijk van alles. Wanneer start je met de les en waarom doen de leerlingen niet wat je vraagt?

In deze drie interactieve trainingen komen de 6 rollen van de docent, praktische tips, rollenspellen maar ook de vraag wat er in een puberbrein omgaat aan bod.

Aan het einde van de trainingen:

  • Heb je een helder beeld van de 6 rollen van de docent
  • Kun je de 6 rollen van de docent in de praktijk brengen en naar je eigen lessen vormen
  • Heb je kennis van het puberbrein en kan je dit in de praktijk brengen

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 10 okt 2024 | 24 okt 2024 | 12 nov 2024 |

Tijd: 14:00-16.30



Carlijn de Römph
Inschrijven

Basiscursus: de 6 rollen van de docent

Ik wil beginnen, maar de klas is nog niet stil.
Ik leg het toch duidelijk uit, waarom doen ze het dan niet?!
O maar die klas, die is bij iedereen lastig!

Ben je nog niet zo lang geleden ge... Lees meer


DID1

3 Bijeenkomsten

10 oktober 2024

Door: Carlijn de Römph

Lesgeven in het praktijkonderwijs (PrO)

Lesgeven in het Praktijkonderwijs is een vak apart, maar wel een prachtig vak! Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere soorten onderwijs. Belangrijk is wel dat je als docent bewust bent van de mogelijkheden en uitdagingen van de gemiddelde pro-leerling. In drie actieve bijeenkomsten gaan we onderzoeken wie de pro-leerling is en wat dat betekent voor jou als docent. We kijken naar het algemene pedagogische en didactische handelen van een pro-docent, maar kunnen ook inzoomen op jouw vak in het bijzonder. Aan de hand van ingebrachte casussen van de deelnemers maakt Bouke Spigt je samen met Nicole Arnoudse en Anda van Bohemen, allen werkzaam in het praktijkonderwijs, je wegwijs!

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 24 sep 2024 | 1 okt 2024 | 5 nov 2024 |

Tijd: (in de middag, tijd volgt z.s.m.)



Nicole Arnoudse, Anda van Bohemen en Bouke Spigt
Inschrijven

Lesgeven in het praktijkonderwijs (PrO)

Lesgeven in het Praktijkonderwijs is een vak apart, maar wel een prachtig vak! Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere soorten onderwijs. Belangrijk is wel dat je als docent bewus... Lees meer


DID2

3 Bijeenkomsten

24 september 2024

Door: Nicole Arnoudse, Anda van Bohemen en Bouke Spigt

Proeverij Didactisch Coachen

Tijdens deze proeverij maakt de deelnemer kennis met didactisch coachen. In twee middagen nodigen we je uit om zelf te ervaren wat didactisch coachen voor jou kan betekenen. We besteden aandacht aan de didactiek van de hoge verwachtingen – met name aan de krachtige combinatie van waarderende feedback en het stellen van een verdiepende vraag. 

Na deze proeverij is er de mogelijkheid om binnen de eigen school verder te gaan met Didactisch coachen. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een tweejarig traject Didactisch Coachen, of met collega’s deel te nemen aan de training Begeleiden met Beelden (Didactisch (beeld)coachen)   

 

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 6 mrt 2025 | 3 apr 2025 |

Tijd: 14:00-17:00



Karen van der Worp DID
Inschrijven

Proeverij Didactisch Coachen

Tijdens deze proeverij maakt de deelnemer kennis met didactisch coachen. In twee middagen nodigen we je uit om zelf te ervaren wat didactisch coachen voor jou kan betekenen. We besteden a... Lees meer


DID3

2 Bijeenkomsten

6 maart 2025

Door: Karen van der Worp DID

Zet je leerlingen 'aan'!

Hoe pak je op een positieve manier de regie in jouw les en organiseer je dat alle leerlingen meedoen met de lesactiviteit? Het doel van de docent is dat de leerlingen gezamenlijk klimmen op de schoolladder (Iliass El Hadioui). In deze 3-delige workshop worden we super concreet hoe je dat kan doen én hoe je daarnaast ordeproblemen kan voorkomen. We slaan daarbij een brug tussen didactiek en pedagogiek aan de hand van praktische technieken. 

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 27 jan 2025 | 10 feb 2025 | 17 mrt 2025 |

Tijd: 15.00-17.00



Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Inschrijven

Zet je leerlingen 'aan'!

Hoe pak je op een positieve manier de regie in jouw les en organiseer je dat alle leerlingen meedoen met de lesactiviteit? Het doel van de docent is dat de leerlingen gezamenlijk klimmen ... Lees meer


DID4

3 Bijeenkomsten

27 januari 2025

Door: Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf

Leernetwerk vakdidactiek startende docenten

Hoe krijg je via een effectieve vakdidactische aanpak alle leerlingen gemotiveerd aan het leren? Dat is lang niet altijd eenvoudig. Samen met collega’s van hetzelfde schoolvak en een ervaren vakdidacticus ga je hier op een praktische manier mee aan de slag. Je leert hoe je dit met beperkte voorbereidingstijd voor elkaar kunt krijgen.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data nader te bepalen

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Leernetwerk vakdidactiek startende docenten

Hoe krijg je via een effectieve vakdidactische aanpak alle leerlingen gemotiveerd aan het leren? Dat is lang niet altijd eenvoudig. Samen met collega’s van hetzelfde schoolvak en een erva... Lees meer


DID5

Data nader te bepalen

Door: Haags Inductie Programma

Effectieve leerstrategieën

Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren? Deze vorming is gebaseerd op 'Studeren met succes', twee boekjes over effectief studeren, die de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier vertalen naar een studeergids waar oudere leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen. De bijhorende handleiding biedt leerkrachten inspiratie om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas. Leren, studeren en instructie zijn namelijk nauw met elkaar verweven.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 12 nov 2024 |

Tijd: 15:00-16.30



Eva Maesen
Inschrijven

Effectieve leerstrategieën

Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeers... Lees meer


DID6

1 Bijeenkomst

12 november 2024

Door: Eva Maesen

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?

  • Basis ICT in de klas
  • ICT de leerling in beeld
  • Formatief handelen
  • De zes rollen van de docent
  • Hoe schrijf ik een portfolio

Startende docenten en hun begeleiders kunnen van alle modules gebruik maken. In het komend
schooljaar worden er nog meer modules ontwikkeld en toegevoegd aan de on-demand omgeving in
LessonUp.
 
Deze online modules zijn bedoeld voor:

  • Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn
  • Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen
    verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen
    vervanging hiervan!
  • Zij-instromers die in dienst zijn op een VO school
  • Startende docenten die in hun inductiefase zitten

Het on-demand programma en je portfolio

Voor alle studenten geldt dat de on-demand modules helpen bij het maken van je portfolio: iedere
module heeft opdrachten die je kunt verwerken in je portfolio. Er is zelfs een specifieke module: hoe
maak ik een portfolio?
 
Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?

Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig.
De code ontvang je via de mail nadat je je hebt ingeschreven.
De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier
bekijken: https://youtu.be/PTgLmMBJcLQ

Aantal bijeenkomsten:

Data: On-demand

Tijd:



Schoolblocks
Inschrijven

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?

  • Basis ICT in... Lees meer

DID7

On-demand

Door: Schoolblocks

Verschillen in de klas: vormen van differentiatie

Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas als je met een paar leerlingen apart zit? En hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk zelfstandig gaan werken? Veel vragen waarop niet iedereen meteen antwoord heeft.

In deze training maak je in een drietal bijeenkomsten kennis met verschillende manieren om te differentiëren in de lessen en werk je lessen en materialen uit. Tijdens de bijeenkomsten zal er worden gedifferentieerd. Zo kun je kiezen voor meer of minder instructie en tussen verschillende soorten opdrachten. Ook wordt er gebruik gemaakt van een ‘flipped classroom’. De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij de focus vooral ligt op de ontwikkeling van gedifferentieerde lessen en materialen, die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd. In een online database vind je ondersteunende materialen. Tevens is er de mogelijkheid om feedback van Meike Berben te krijgen op gemaakte materialen. In een online 1-op-1-gesprek van 30 minuten kun je individueel je casus rondom differentiëren inbrengen en je vragen stellen.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek: Differentiëren is te leren van Meike Berben.

De tweede bijeenkomst is een webinar en duurt van 14.30-17.00u.

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 24 mrt 2025 | 15 apr 2025 | 15 mei 2025 |

Tijd: 13.30-17.00



Meike Berben
Inschrijven

Verschillen in de klas: vormen van differentiatie

Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas... Lees meer


DID8

3 Bijeenkomsten

24 maart 2025

Door: Meike Berben

Passend onderwijs: omgaan met zorgleerlingen in de klas

AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoorbeeld een trauma hebben opgelopen of een stoornis hebben. Kunnen die dan gewoon in een reguliere klas? Jazeker, maar dan moet jij als docent wel weten welke aanpak werkt. Gelukkig is wat goed is voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, ook goed voor de ‘reguliere’ leerlingen.

Tijdens deze training leer je meer over welke uitdagingen een leerling met een trauma of stoornis heeft om tot leren te komen. We gaan op zoek naar oplossingen, kijken wat een leerling wél kan. En hoe jij ze als docent hierin het beste kunt ondersteunen. Samen met de trainer maak je steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk en je wordt hierbij ook geholpen door een ervaren orthopedagoog. 

Ook kijken we wat het voor jou als docent betekent om leerlingen met dergelijke problematiek in de klas te hebben. Want ook al is het heel erg belangrijk om juist deze kwetsbare leerlingen te helpen zich te ontwikkelen, het is ook soms best een uitdaging voor een docent.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 28 nov 2024 | 21 jan 2025 |

Tijd: 13.00-17.00



Bouke Spigt
Inschrijven

Passend onderwijs: omgaan met zorgleerlingen in de klas

AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoor... Lees meer


PED3

2 Bijeenkomsten

28 november 2024

Door: Bouke Spigt

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.

Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.

Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team. 

Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving. 

De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders. 

De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 19 sep 2024 | 26 sep 2024 | 3 okt 2024 | 10 okt 2024 | 17 okt 2024 |

Tijd: 16.00-18.00



Peter Teitler
Inschrijven

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer


PED1a

5 Bijeenkomsten

19 september 2024

Door: Peter Teitler

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.

Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.

Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team. 

Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving. 

De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders. 

De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 14 okt 2024 | 21 okt 2024 | 11 nov 2024 | 18 nov 2024 | 26 nov 2024 |

Tijd: 16.00-18.00



Peter Teitler
Inschrijven

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer


PED1b

5 Bijeenkomsten

14 oktober 2024

Door: Peter Teitler

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.

Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.

Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team. 

Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving. 

De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders. 

De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 6 feb 2025 | 13 feb 2025 | 20 feb 2025 | 6 mrt 2025 | 13 mrt 2025 |

Tijd: 16:00-18:00



Peter Teitler
Inschrijven

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer


PED1c

5 Bijeenkomsten

6 februari 2025

Door: Peter Teitler

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"

De laatste jaren is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: "Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen?" Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.

Tijdens deze studiemiddag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.

Wat kun je verwachten?

  • Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
  • Veel kleine slimme theorieën
  • Veel tips om morgen al te gebruiken

 Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:

  • Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
  • Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
  • Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
  • Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 25 nov 2024 |

Tijd: 13.30-16.00



Hans Kaldenbach
Inschrijven

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag i... Lees meer


PED2a

1 Bijeenkomst

25 november 2024

Door: Hans Kaldenbach

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"

De laatste jaren is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: "Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen?" Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.

Tijdens deze studiemiddag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.

Wat kun je verwachten?

  • Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
  • Veel kleine slimme theorieën
  • Veel tips om morgen al te gebruiken

 Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:

  • Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
  • Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
  • Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
  • Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 3 mrt 2025 |

Tijd: 13:30-16:00



Hans Kaldenbach
Inschrijven

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag i... Lees meer


PED2b

1 Bijeenkomst

3 maart 2025

Door: Hans Kaldenbach

Stemgebruik en performance voor de klas

Gezond en effectief spreken.

Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.

Hoe zorg je dat je uren kunt praten voor de klas zonder last van je stem te krijgen? Hoe vertel je je verhaal zo dat je de aandacht van de leerlingen vasthoudt en hoe zet je je stem en lichaam in om dit te bereiken? Waarom luisteren of kijken we naar sommige sprekers ‘beter’ dan naar andere sprekers? In de trainingen leren we je hoe je voor een groep je verhaal met overtuiging kan brengen zonder last van je stem te krijgen. De eerste workshop richt zich op de techniek van het gezond spreken en de basis presentatievaardigheden voor de klas en in de tweede workshop gaan we de geleerde stemtechnieken toepassen en dieper in op hoe je overkomt op de groep. Verder is er veel ruimte voor individuele vragen. 

De workshops worden verzorgd door Käthe Staallekker (logopedist, musical-actrice, docent-opleider). Käthe verzorgt, naast haar theaterwerk, al jaren trainingen en workshops aan professionele zangers, acteurs en beroepssprekers. Tevens is zij eigenaar van Het Stemhuis en is werkzaam als logopedist op de KNO Afdeling van het OLVG A’dam.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 15 okt 2024 | 12 nov 2024 |

Tijd: 15.00-17.00



Käthe Staallekker
Inschrijven

Stemgebruik en performance voor de klas

Gezond en effectief spreken.

Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.

Hoe zorg j... Lees meer


PRO1

2 Bijeenkomsten

15 oktober 2024

Door: Käthe Staallekker

De mentor/docent in gesprek met ouders

Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? Dan is deze sessie iets voor jou.

We behandelen theorie maar deze staat altijd ten dienste van jouw praktijk. Ervaren en doen is dus een belangrijk onderdeel van deze sessie.

We gaan natuurlijk aan de slag met de basisvaardigheden maar daarnaast ook met o.a. deze onderwerpen:

  • verschillende type ouders – wat bedoel je hiermee?
  • je eigen communicatiestijl
  • hoe om te gaan met weerstand, emotie en grensoverschrijdend gedrag
  • specifieke onderwijsgesprekken zoals het driehoeksgesprek

Na de sessie ben je beter in staat om de regie te houden in een gesprek, zijn je gesprekken effectiever en maak je meer contact met de ouder. 

De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. 
Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht.

De scholing wordt verzorgd door Ilse Schoens, senior trainer bij HPC.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 24 okt 2024 |

Tijd: 13.30-17.00



Ilse Schoens
Inschrijven

De mentor/docent in gesprek met ouders

Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? D... Lees meer


PRO2

1 Bijeenkomst

24 oktober 2024

Door: Ilse Schoens

Diverse lezingen EXCeL expertisecentrum Thomas More

In samenwerking met het Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren (EXCeL) in Antwerpen bieden we diverse open lezingen aan. Na inschrijving ontvang je een mail waarin je aan kunt geven voor welke lezing(en) je graag een weblink ontvangt.

25 sept 2024
Wat moet élke leraar weten over… leren? 
Tim Surma

9 okt 2024
Hoe geef je wijze wiskundelessen?
Ann Cornelis

6 nov 2024
Wat moet élke leraar weten over… studeren?
Tine Hoof

13 nov 2024
Hoe stel je goede toetsen en examens op? 
Dries D'haese

20 nov 2024
Hoe kan je als school bijdragen aan kansengelijkheid?

Marieke Smeyers

Na afloop van iedere lezing is er ruimte voor vragen.

Aantal bijeenkomsten:

Data: On-demand

Tijd: 14:30-15.30



Thomas More EXCeL
Inschrijven

Diverse lezingen EXCeL expertisecentrum Thomas More

In samenwerking met het Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren (EXCeL) in Antwerpen bieden we diverse open lezingen aan. Na inschrijving ontvang je een mail waarin je aan kunt ge... Lees meer


PRO3

On-demand

Door: Thomas More EXCeL

Straatcultuur en media

Voor veel (risico)jongeren geldt “de straat” als een belangrijke culturele context. Jongeren zijn in verschillende gradaties en op verschillende manieren ingebed binnen deze straatwereld. Om te kunnen aansluiten op de leef- en belevingswereld van deze jongeren is het daarom belangrijk straatcultuursensitief te zijn. De afgelopen jaren is de straat onder invloed van de digitalisering van onze samenleving in toenemende mate verworden tot een hybride werkelijkheid, waarin on- en offline dwars door elkaar heen lopen. In deze interactieve training verkent criminoloog Jeroen van den Broek samen met de deelnemers hoe deze hybride straatwereld eruit ziet en wat er nodig is om als onderwijsprofessional aan te sluiten op deze dynamische context.

De training wordt verzorgd door Jeroen van den Broek. Jeroen is criminoloog en buitenpromovendus en ondersteunt vanuit Partner in Crime sinds 2014 partijen binnen het jeugdveiligheidsdomein op de thema’s straatcultuur, social media en jeugdcriminaliteit. Aan de hand van onderzoek en training geeft hij inzicht in hoe de hybride straat eruitziet en reikt hij professionals handvatten aan om met deze betrekkelijk nieuwe werkelijkheid om te gaan.  

 

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 16 jan 2025 | 28 jan 2025 |

Tijd: 13.00-17.00



Jeroen van den Broek
Inschrijven

Straatcultuur en media

Voor veel (risico)jongeren geldt “de straat” als een belangrijke culturele context. Jongeren zijn in verschillende gradaties en op verschillende manieren ingebed binnen deze straatwereld.... Lees meer


PRO4

2 Bijeenkomsten

16 januari 2025

Door: Jeroen van den Broek

Jongeren motiveren

Leerlingen lijken soms niet vooruit te branden. Docenten maken zich vaak druk om de motivatie van jongeren.Het gevoel overheerst vaak dat er meer uit te halen zou zijn. Ze dromen van jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn. Die leren omdat ze het vak zo leuk vinden, die uit eigen beweging tijd en toewijding stoppen in een bepaalde hobby, en die vol enthousiasme beginnen aan een vervolgopleiding nadat ze die weloverwogen hebben gekozen. In de praktijk is intrinsieke motivatie lang niet altijd vanzelfsprekend. En sterker nog: volwassenen die teveel pushen, brengen onbewust de motivatie om zeep.

Docenten die weten hoe intrinsieke motivatie werkt, begrijpen beter wat er nodig is om jongeren te begeleiden en inspireren.

In een interactieve presentatie licht Yvonne van Sark onderliggende pijlers aan de hand van diverse onderzoeken toe en brengt zij deze tot leven met actuele praktijkvoorbeelden en filmpjes met jongeren. 

Deelnemers ontvangen gratis het boek “Motivatie en het puberbrein”.


Yvonne van Sark is als partner en adviseur ruim twintig jaar verbonden aan Youngworks, advies- en onderzoeksbureau gespecialiseerd in jongeren. Ze is co-auteur van de boeken Puberbrein binnenstebuiten en Motivatie en het puberbrein.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 11 mrt 2025 |

Tijd: 15:00-16.30



Yvonne van Sark
Inschrijven

Jongeren motiveren

Leerlingen lijken soms niet vooruit te branden. Docenten maken zich vaak druk om de motivatie van jongeren.Het gevoel overheerst vaak dat er meer uit te halen zou zijn. Ze dromen van jong... Lees meer


PRO5

1 Bijeenkomst

11 maart 2025

Door: Yvonne van Sark

Intervisie voor zij-instromers

Als docent ontwikkel je een manier van werken die op dat moment bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk met andere docenten systematisch terug en vooruit te kijken. 

Hoe werken collega’s? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen die jij misschien ook hebt op het gebied van lesgeven? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?

Dit soort vragen passen bij intervisie. Een methodiek waarbij jij gericht meedenkt met anderen en anderen met jou.

 

Aantal bijeenkomsten: 4

Data: 21 nov 2024 | 10 feb 2025 | 7 apr 2025 | 2 jun 2025 |

Tijd: 15.30-17.00



Annelies Kort
Inschrijven

Intervisie voor zij-instromers

Als docent ontwikkel je een manier van werken die op dat moment bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk met andere docenten systematisch terug en voor... Lees meer


PRO6

4 Bijeenkomsten

21 november 2024

Door: Annelies Kort

Leerkracht Veerkracht

Veerkracht is het vermogen om vanuit de niet gewenste situatie waarin je zit, weer om weten te gaan met teleurstelling, verlies of tegenslag en het vermogen te hebben om jezelf te herpakken. Zo ook als docent in onderwijssituaties. Bij deze workshop krijg je inzicht in je eigen mentale stemming en de vaardigheden om de regie op te pakken in de mentale stemming die jouw professionele rol en de uitvoering daarvan zou kunnen belemmeren. Van inadequaat handelen naar adequaat handelen, zodat je jezelf herstelt. 

Aan de hand van concrete praktijkopdrachten leer je deze inzichten om te zetten in effectiever gedrag op de werkvloer. 

  • Zicht krijgen op de gemoedstoestanden die jou eventueel kunnen gaan belemmeringen met oefenvormen. 

  • Werkvormen waarbij je de regie leert terug te pakken ten behoeve van je eigen herstel en ten aanzien van je eigen prestatie.

  • Werkvormen waarbij je leert deze gemoedstoestand bij anderen, een collega of een leerling, leert kennen en de gemoedstoestand te beïnvloeden.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 6 nov 2024 | 27 nov 2024 |

Tijd: 14:00-17:00



Hans van Setten
Inschrijven

Leerkracht Veerkracht

Veerkracht is het vermogen om vanuit de niet gewenste situatie waarin je zit, weer om weten te gaan met teleurstelling, verlies of tegenslag en het vermogen te hebben om jezelf te herpakk... Lees meer


PRO7

2 Bijeenkomsten

6 november 2024

Door: Hans van Setten

Inclusief lesgeven – omgaan met diversiteit in de klas

Doel: In deze training ga je leren hoe je rekening kan houden met diversiteit binnen de groep in de vormgeving van het onderwijs en hoe je de voordelen van diversiteit in de les kunt benutten. We verkennen de diversiteit in je eigen klas. Welke leerlingen gaan vaak met elkaar om en welke veel minder? Hoe kun je jouw les zo afstemmen dat je gebruik maakt van de diversiteit binnen de klas? Ook besteden we aandacht aan stereotypering en micro-aggression (goed bedoelde uitspraken of vragen die impliciete vooroordelen met zich meedragen).

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 28 nov 2024 | 16 jan 2025 |

Tijd: 14:00-17:00



Rosa Veldman
Inschrijven

Inclusief lesgeven – omgaan met diversiteit in de klas

Doel: In deze training ga je leren hoe je rekening kan houden met diversiteit binnen de groep in de vormgeving van het onderwijs en hoe je de voordelen van diversiteit in de les kunt benu... Lees meer


PRO8

2 Bijeenkomsten

28 november 2024

Door: Rosa Veldman

Oriëntatie op mentoraat

Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht? Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien? 

Als startende docent wordt er veel van jou gevraagd. Zeker als je ook mentor mag worden op jouw nieuwe school. 

Tijdens deze scholing zullen we met elkaar van gedachten wisselen over;

  • Wat mentorschap betekent!
  • Wat houdt mentoraat nu precies in?
  • Welke taken vervult een mentor en welke taken niet (mandaat)?
  • Past zo’n taak als mentor bij mij en pas ik bij de taak?
  • Wat heb ik persoonlijk nodig om te groeien naar een betekenisvolle mentor?
  • Hoe kan ik als mentor veiligheid en zelfvertrouwen laten groeien door positieve groepsvorming

Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Dynamische driehoek (school – ouder – kind)
  • Loyaliteit
  • Van dramadriehoek naar groeidriehoek
  • Gesprekken voeren met mentorleerlingen en ouders

De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. 

Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht. 

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 3 jun 2025 | 19 jun 2025 |

Tijd: 13:30-17.00



Herberd Prinsen
Inschrijven

Oriëntatie op mentoraat

Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht? Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien? 

Als startende docent wordt... Lees meer


PRO9

2 Bijeenkomsten

3 juni 2025

Door: Herberd Prinsen

De mentor als begeleider van het groepsproces

Een van de belangrijkste taken die je als mentor hebt, is het scheppen van een veilig klimaat. De manier waarop leerlingen onderling op elkaar reageren, het pakket van (on)geschreven regels volgens welke je leerling zich in de groep dient te gedragen, bepaalt in grote mate de veiligheid voor de leerling als individu binnen de groep. Hoe kun je een veilig pedagogisch klimaat scheppen? En op welke wijze kun jij een groep daarbij begeleiden?

Onderwerpen die aan bod komen;

  • Het scheppen van een veilig klimaat
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Van dramadriehoek naar groeidriehoek
  • Positieve groepsvorming
  • Verschillende groepsfases
  • Zeg NEE tegen Pesten

Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2   De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO11 De mentor als verbinder
PRO12 De mentor als brug tussen thuis en school
PRO13 De mentor als inspirator

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 23 sep 2024 | 22 okt 2024 |

Tijd: 14:00-17:00



Joop Groenendijk
Inschrijven

De mentor als begeleider van het groepsproces

Een van de belangrijkste taken die je als mentor hebt, is het scheppen van een veilig klimaat. De manier waarop leerlingen onderling op elkaar reageren, het pakket van (on)geschreven rege... Lees meer


PRO10

2 Bijeenkomsten

23 september 2024

Door: Joop Groenendijk

De mentor als verbinder

Als mentor voer je vele gesprekken met jouw leerlingen. Welke vaardigheden heb jij nodig die je kunnen helpen de dialoog op gang te brengen en te houden? En vooral om in verbinding te blijven met je leerlingen. 

In het groeiproces van leerlingen kan er weerstand optreden. Weerstand tegen de inhoud en weerstand tegen het proces. Wat heb je nodig om achter de weerstand te kijken?

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Omgaan met weerstand
  • Hoe zit het puberbrein in elkaar
  • Wat doet het reptielenbrein
  • Verbindende communicatie
  • Van dramadriehoek naar groeidriehoek
  • Coachingsvaardigheden

Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2   De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO10 De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO12 De mentor als brug tussen thuis en school
PRO13 De mentor als inspirator

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 4 nov 2024 | 3 dec 2024 |

Tijd: 14:00-17:00



Jan Willem Ruitenberg
Inschrijven

De mentor als verbinder

Als mentor voer je vele gesprekken met jouw leerlingen. Welke vaardigheden heb jij nodig die je kunnen helpen de dialoog op gang te brengen en te houden? En vooral om in verbinding te bli... Lees meer


PRO11

2 Bijeenkomsten

4 november 2024

Door: Jan Willem Ruitenberg

De mentor als brug tussen thuis en school

Een belangrijk doel van de begeleiding als mentor van leerlingen is om hen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op welke manier heeft het gezin van herkomst invloed op het gedrag van leerlingen. En welke kansen biedt dit jou als mentor om hierover in gesprek te gaan.

Onderwerpen die we bespreken zijn:

  • Contextuele gedachtengoed
  • Loyaliteit tussen ouder en kind
  • Dynamische driehoek
  • De vier dimensies
  • De balans tussen geven en ontvangen
  • Schema van onrecht
  • Parentificatie
  • Boodschappen uit het nest

Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:

PRO2   De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO10 
De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO11
De mentor als verbinder
PRO13
De mentor als inspirator

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 14 jan 2025 | 4 feb 2025 |

Tijd: 14:00-17:00



Jan Willem Ruitenberg
Inschrijven

De mentor als brug tussen thuis en school

Een belangrijk doel van de begeleiding als mentor van leerlingen is om hen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op welke manier heeft het gezin van herkomst invloed op h... Lees meer


PRO12

2 Bijeenkomsten

14 januari 2025

Door: Jan Willem Ruitenberg

De mentor als inspirator

Motivatie is de motor van leren. Hoe kun je als mentor leerlingen effectief motiveren?
Ontdek de factoren die autonomie, competentie en relatie versterken. Je krijgt praktische tips en handvatten die je direct kunt toepassen. Ontdek hoe jij als mentor een inspirator kunt zijn!

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Welke Executieve Functies er zijn
  • Van moetivatie naar motivatie
  • Motivatie matrix
  • Motivatie DNA

PRO2   De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO10 De mentor als  begeleider van het groepsproces
PRO11 De mentor als verbinder
PRO12 De mentor als brug tussen thuis en school

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 24 mrt 2025 | 10 apr 2025 |

Tijd: 14:00-17:00



Herberd Prinsen
Inschrijven

De mentor als inspirator

Motivatie is de motor van leren. Hoe kun je als mentor leerlingen effectief motiveren?
Ontdek de factoren die autonomie, competentie en relatie versterken. Je krijgt praktische tips en han... Lees meer


PRO13

2 Bijeenkomsten

24 maart 2025

Door: Herberd Prinsen

Onderwijscafé's

Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een bestuurder informeel van gedachten wisselen en laten horen hoe het is om als startende docent in de regio Den Haag te werken en tegen welke problemen je aanloopt? Kom dan naar de onderwijscafé’s van het HIP. Tijdens de onderwijscafé’s is er gelegenheid om met verschillende mensen die betrokken zijn bij het opleiden van onze nieuwe onderwijstalenten te sparren over wat zoal speelt in onze Haagse regio. Voor elke bijeenkomst nodigen we een inspirerende spreker uit die iets te vertellen heeft over ons werkveld. Houd de website in de gaten voor de laatste update. Wij verheugen ons om jullie te ontmoeten.

Dit schooljaar zijn er twee onderwijscafés met als thema: 

De Haagse superdiverse context in beeld: welke kennis en vaardigheden heb je als starter nodig om goed voorbereid les te kunnen geven in de superdiverse context

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 14 nov 2024 | 5 jun 2025 |

Tijd: 16:30-19:00



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Onderwijscafé's

Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een be... Lees meer


PRO14

2 Bijeenkomsten

14 november 2024

Door: Haags Inductie Programma

Intervisie Schoolopleiders (vervolg)

De deelnemende schoolopleiders leren intervisiebijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en uit te voeren. We reflecteren op de intervisiemomenten die geweest zijn. De volgende onderwerpen/activiteiten staan in deze sessies centraal:

  • Verschillende intervisievormen (alles behalve de incidentmethode) verkennen en oefenen.
  • Begeleiden aan de hand van morele dilemma’s die WPB’ers en/of docenten ervaren
  • Mogelijkheden om literatuur/concepten/werkmodellen in te brengen in de begeleiding van startende docenten/studenten

Aantal bijeenkomsten: 4

Data: 2 okt 2024 | 19 nov 2024 | 22 jan 2025 | 19 feb 2025 |

Tijd: 14:00-17:00



Gaby Zwarts TTT
Inschrijven

Intervisie Schoolopleiders (vervolg)

De deelnemende schoolopleiders leren intervisiebijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en uit te voeren. We reflecteren op de intervisiemomenten die geweest zijn. De... Lees meer


TTT1

4 Bijeenkomsten

2 oktober 2024

Door: Gaby Zwarts TTT

Leernetwerk vakdidactiek werkplekbegeleiders en schoolopleiders

Begeleid je al een tijdje leraren in opleiding en starters en ben je benieuwd hoe je je vakdidactische begeleiding kunt verdiepen en verbreden? Dan is dit iets voor jou. Met een ervaren vakdidacticus en andere werkplekbegeleiders ga je praktisch hiermee aan de slag en leer je ook over nieuwe vakdidactische aanpakken en curriculumvernieuwingen binnen het schoolvak.

Kick-off op 8 oktober (tijdens congres) door Prof. dr. Ir. Fred Janssen, daarna drie nader te bepalen bijeenkomsten

Aantal bijeenkomsten: 4

Data: 8 okt 2024 |

Tijd: 14:00-18.15



Fred Janssen TTT
Inschrijven

Leernetwerk vakdidactiek werkplekbegeleiders en schoolopleiders

Begeleid je al een tijdje leraren in opleiding en starters en ben je benieuwd hoe je je vakdidactische begeleiding kunt verdiepen en verbreden? Dan is dit iets voor jou. Met een ervaren v... Lees meer


TTT2

4 Bijeenkomsten

8 oktober 2024

Door: Fred Janssen TTT

Onderwijscafé's

Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een bestuurder informeel van gedachten wisselen en laten horen hoe het is om als startende docent in de regio Den Haag te werken en tegen welke problemen je aanloopt? Kom dan naar de onderwijscafé’s van het HIP. Tijdens de onderwijscafé’s is er gelegenheid om met verschillende mensen die betrokken zijn bij het opleiden van onze nieuwe onderwijstalenten te sparren over wat zoal speelt in onze Haagse regio. Voor elke bijeenkomst nodigen we een inspirerende spreker uit die iets te vertellen heeft over ons werkveld. Houd de website in de gaten voor de laatste update. Wij verheugen ons om jullie te ontmoeten.

Dit schooljaar zijn er twee onderwijscafés met als thema: 

De Haagse superdiverse context in beeld: welke kennis en vaardigheden heb je als starter nodig om goed voorbereid les te kunnen geven in de superdiverse context


Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 14 nov 2024 | 1 jan 1970 |

Tijd: 16:30-19:00



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Onderwijscafé's

Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een be... Lees meer


TTT3

2 Bijeenkomsten

14 november 2024

Door: Haags Inductie Programma

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2024-2025 online beschikbaar?

  • Basis ICT in de klas 
  • ICT de leerling in beeld 
  • Formatief handelen 
  • De zes rollen van de docent 
  • Hoe schrijf ik een portfolio

Startende docenten en hun begeleiders kunnen van alle modules gebruik maken. In het komend schooljaar worden er nog meer modules ontwikkeld en toegevoegd aan de on-demand omgeving in LessonUp.

Deze online modules zijn bedoeld voor:

  • Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn
  • Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen vervanging hiervan!
  • Zij-instromers die in dienst zijn op een VO school
  • Startende docenten die in hun inductiefase zitten

Het on-demand programma en je portfolio

Voor alle studenten geldt dat de on-demand modules helpen bij het maken van je portfolio: iedere module heeft opdrachten die je kunt verwerken in je portfolio. Er is zelfs een specifieke module: hoe maak ik een portfolio?

Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?

Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig. De code ontvang je via de mail nadat je je hebt ingeschreven. De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier bekijken.

Aantal bijeenkomsten:

Data: On-demand

Tijd:



Schoolblocks TTT
Inschrijven

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2024-2025 online beschikbaar?

  • Basis ICT in... Lees meer

TTT4

On-demand

Door: Schoolblocks TTT

Beeldcoaching startende collega's

De kunst van het kijken is de kunst van het zien.

Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen is zowel voor de begeleider als de docent veel te zien.

Waar kijk je naar? En wat zie je dan? En wat doe je met die informatie?

Als je als schoolopleider videobeelden van de lessen van de docent wilt gaan gebruiken in je coaching én daar een groot effect mee wilt bereiken is deze cursus passend bij jou.

We gebruiken beelden uit jouw dagelijkse praktijk als schoolopleider en koppelen die aan coachings- en begeleidingsvaardigheden.

In vijf dagdelen gaan we van kijken naar zien.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 13 jan 2025 | 27 jan 2025 | 17 feb 2025 | 17 mrt 2025 | 7 apr 2025 |

Tijd: 14.30-17.30



Karin Ephraim TTT
Inschrijven

Beeldcoaching startende collega's

De kunst van het kijken is de kunst van het zien.

Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen ... Lees meer


TTT5

5 Bijeenkomsten

13 januari 2025

Door: Karin Ephraim TTT

Verdiepende workshop: omgaan met weerstand

Weerstand is een reactie op de emotionele laag vanuit onzekerheid, angst of boosheid als gevolg van druk door een verandering, een (te) moeilijke taak of disfunctioneren. Tijdens deze workshop reflecteert de deelnemer op zijn/haar eigen vormen van weerstand/ambivalentie, maar richt hij zich ook op het anticiperen van de weerstand van leerlingen of collega’s.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 5 nov 2024 | 12 dec 2024 |

Tijd: 14:00-17:00



Marlous van Deelen
Inschrijven

Verdiepende workshop: omgaan met weerstand

Weerstand is een reactie op de emotionele laag vanuit onzekerheid, angst of boosheid als gevolg van druk door een verandering, een (te) moeilijke taak of disfunctioneren. Tijdens deze wor... Lees meer


TTT6

2 Bijeenkomsten

5 november 2024

Door: Marlous van Deelen

Opfristraining werkplekbegeleider

Deze training is erop gericht de kwaliteiten en vaardigheden als coach van beginnende docenten weer eens op te halen, op te frissen en aan te scherpen.

In de eerste bijeenkomst staat de leercyclus van Korthagen centraal. De tweede bijeenkomst vullen we in naar aanleiding van de leerbehoefte van de deelnemers – we bieden hier een keuzemenu aan. Ook besteden we aandacht actuele casussen en is er ruimte voor intervisie met elkaar.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 1 okt 2024 | 24 okt 2024 |

Tijd: 14:00-17:00



Gaby Zwarts TTT
Inschrijven

Opfristraining werkplekbegeleider

Deze training is erop gericht de kwaliteiten en vaardigheden als coach van beginnende docenten weer eens op te halen, op te frissen en aan te scherpen.

In de eerste bijeenkomst staat de ... Lees meer


TTT7

2 Bijeenkomsten

1 oktober 2024

Door: Gaby Zwarts TTT

Koppeltraject Inductie

Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten startende docenten na vijf jaar alweer het onderwijs. Daarom is er helaas ook binnen de Haagse regio sprake van een groeiend kwalitatief en kwantitatief lerarentekort. 

Op gezette tijden is het goed het bestaande inductietraject weer eens tegen het licht te houden. Wat doen we goed, wat zouden we kunnen aanscherpen en wat ontbreekt er nog? Wat zijn successen, wat zijn knelpunten? Wat mag/moet aangescherpt of ontwikkeld worden? Hoe staat het met de omzetting van papier naar praktijk? In hoeverre is het inductietraject geborgd? Voldoet het nog aan de nieuwe kaders van Samen Opleiden en Inductie?

Wil jij als school aan de slag met inductie of wil jij je inductieprogramma verder verdiepen of verbreden? Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan experts van één van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geven en je zo helpen bij de ontwikkeling van jullie inductieprogramma.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Koppeltraject Inductie

Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten s... Lees meer


BTT2

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Koppeltraject Coaching van startende collega's

Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en collega’s mee te laten kijken in jouw dagelijkse coaching praktijk. Hoe coachen andere collega’s starters? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen en vraagstukken die jij hebt op dit gebied? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?

Dit soort vragen passen bij een koppeltraject. Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan een expert van een van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geeft en je zo helpt bij je ontwikkeling als coach van startende collega’s.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Koppeltraject Coaching van startende collega's

Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en... Lees meer


BTT1

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Individueel coachingstraject

Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik heeft dan op het onderwijs alleen. 

Als startende docent of begeleider van starters kan je gebruikmaken van individuele coachingstrajecten. De coaches van het Haags Inductie Programma zijn ervaren en gecertificeerd en gaan graag gezamenlijk met jou aan de slag. 

De coaches zijn thuis in het begeleiden van starters op het gebied van: 

Didactiek

  • activerende didactiek
  • Differentiëren
  • ICT
  • Talentontwikkeling

Pedagogiek

  • Klassenmanagement
  • Recht doen aan verschillen

Professionele bekwaamheid

  • Energiemanagement
  • Loopbaanvragen en loopbaanontwikkeling
  • Preventie van uitval

Professionalisering

De coachingstrajecten zijn gratis. Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op om een passende coach voor je te vinden voor een individueel traject.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Individueel coachingstraject

Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik he... Lees meer


BOW1

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Begeleiding langstudeerders HBO

Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd mee. 

In het schooljaar 2024-2025 zijn er diverse trajecten bij het Haags Inductie Programma om ondersteuning te krijgen bij het afronden van je studie. Er is hulp voor:

  • het verzamelen en presenteren van bewijsmateriaal en schrijven van een portfolio
  • het laten valideren van opgedane werkervaring als docent
  • het organiseren van te drukke werkweken
  • het leggen van contacten met de juiste personen bij de opleidingsinstituten
  • het uitwisselen met andere studenten en bespreken van casussen

Schrijf je in voor deze module als je dit schooljaar stappen wilt zetten om je bevoegdheid alsnog te halen. Allicht kom je zelfs in aanmerking voor een verkort traject zodat je dit schooljaar nog het briefje kunt halen. Na inschrijving gaat ons team kijken welke route het beste bij jou past: een individueel traject, een groepstraject of een combinatie ervan.

Binnen één week nemen we contact met je op voor een eerste kennismaking.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Begeleiding langstudeerders HBO

Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd m... Lees meer


BOW2

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Begeleiding langstudeerders WO

Nu die bevoegdheid nog…

Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In samenwerking met het ICLON wordt extra ondersteuning geboden aan studenten die moeite hebben om dat felbegeerde diploma te halen. 

Deze module is voor docenten die bij het ICLON of bij een ander WO instituut de opleiding tot eerstegraads docent volgen. Afhankelijk van de thematiek die speelt bij de deelnemer kan worden gesproken over veel voorkomende moeilijkheden zoals time management of bijvoorbeeld faalangst. Ook is er aandacht voor praktische stimulansen zoals samenwerken en deadlines afspreken. 

Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op voor het inplannen een afspraak.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Evelien Stoutjesdijk
Inschrijven

Begeleiding langstudeerders WO

Nu die bevoegdheid nog…

Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In samenwerking met het ICLON wordt extra ondersteuning geboden aan ... Lees meer


BOW3

Data en tijdstip in overleg

Door: Evelien Stoutjesdijk

Begeleiding portfolio HBO / WO

Ben je als zij-instromer al aan het werk en zie je tegen het geschiktheidsonderzoek op dat je bij het opleidingsinstituut moet aanleveren voor het zij-instroomtraject? Heb je hulp nodig bij het opstellen van je portfolio en duizelt het je van al die onderwijskundige vaktermen?

Met behulp van onze coaches kun je inhoudelijke hulp krijgen zodat je bewijzen op de juiste plek en op de juiste manier in je portfolio komen. 

Door dit traject lukt het makkelijker om de GO te krijgen voor de start van een zij-instroomtraject en voor de positieve beoordeling van je portfolio.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Stephanie Holterman
Inschrijven

Begeleiding portfolio HBO / WO

Ben je als zij-instromer al aan het werk en zie je tegen het geschiktheidsonderzoek op dat je bij het opleidingsinstituut moet aanleveren voor het zij-instroomtraject? Heb je hulp nodig b... Lees meer


BOW4

Data en tijdstip in overleg

Door: Stephanie Holterman