Programma
Het HIP biedt professionaliserings-programma’s op het gebied van:
- didactiek (rood)
- pedagogiek (geel)
- professional (blauw)
Dit onderscheid geldt niet voor het professionaliserings-programma voor begeleiders.
Opleiden en professionaliseren blijft maatwerk! Om je te helpen bij je keuze, hebben we een indicatie gegeven bij welke fase van ontwikkeling een module het beste past (1-3). Kan je niet goed kiezen of vind je niet wat je zoekt: Neem gerust contact met ons op.
Zoeken
Lesgeven in het praktijkonderwijs
Lesgeven in het Praktijkonderwijs is een vak apart, maar wel een prachtig vak! Belangrijk is dat je als docent bewust bent van de mogelijkheden en uitdagingen van de gemiddelde pro-leerling. In drie actieve bijeenkomsten gaan we onderzoeken wie de pro-leerling is en wat dat betekent voor jou als docent. Thema’s zoals ‘LVB’, ‘pubers, stress en het brein’ en ‘visueel werken in je les/plan/gesprek’ komen aan de orde in combinatie met het leren van elkaars ervaringen. Zo maakt Annelies Baaijens je samen met Nicole Aarnoudse en Anda van Bohemen, allen werkzaam in het praktijkonderwijs, je wegwijs!
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 24 sep 2025 | 1 okt 2025 | 5 nov 2025 |
Tijd: 15:00-17.00

Anneke Freeke, Anda van Bohemen en Annelies Baaijens
Lesgeven in het praktijkonderwijs
Lesgeven in het Praktijkonderwijs is een vak apart, maar wel een prachtig vak! Belangrijk is dat je als docent bewust bent van de mogelijkheden en uitdagingen van de gemiddelde pro-leerli... Lees meer
DID2
3 Bijeenkomsten
24 september 2025
Door: Anneke Freeke, Anda van Bohemen en Annelies Baaijens
Verschillen in de klas: vormen van differentiatie
Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas als je met een paar leerlingen apart zit? En hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk zelfstandig gaan werken? Veel vragen waarop niet iedereen meteen antwoord heeft.
In deze training maak je in een drietal bijeenkomsten kennis met verschillende manieren om te differentiëren in de lessen en werk je lessen en materialen uit. Tijdens de bijeenkomsten zal er worden gedifferentieerd. Zo kun je kiezen voor meer of minder instructie en tussen verschillende soorten opdrachten. Ook wordt er gebruik gemaakt van een ‘flipped classroom’. De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij de focus vooral ligt op de ontwikkeling van gedifferentieerde lessen en materialen, die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd. In een online database vind je ondersteunende materialen. Tevens is er de mogelijkheid om feedback van Meike Berben te krijgen op gemaakte materialen. In een online 1-op-1-gesprek van 30 minuten kun je individueel je casus rondom differentiëren inbrengen en je vragen stellen.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek: “Differentiëren is te leren” van Meike Berben.
(De bijeenkomst op 9 april is een webinar en duurt van 14:30-17:30)
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 2 mrt 2026 | 9 apr 2026 | 26 mei 2026 |
Tijd: 13:30-17:30

Meike Berben
Verschillen in de klas: vormen van differentiatie
Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas... Lees meer
DID4
3 Bijeenkomsten
2 maart 2026
Door: Meike Berben
Goed voor de klas
Sta je voor de klas en merk je dat lesgeven uitdagender is dan je dacht? Je wilt beginnen, maar de klas is nog niet stil. Je legt iets duidelijk uit, maar toch luisteren ze niet. Waarom eigenlijk? En die ene klas… die is toch bij iedereen lastig?
Of je nu pas bent afgestudeerd, zij-instromer bent, of nog studeert maar al een baan hebt in het onderwijs: de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan de theorie. Alles wat je geleerd hebt, moet je nu toepassen – en dat is veel. Hoe begin je de les? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen doen wat je vraagt?
Goed voor de klas is een praktische en interactieve training van drie middagen, speciaal ontwikkeld voor startende docenten. Samen gaan we aan de slag om jouw lespraktijk sterker en effectiever te maken.
Wat kun je verwachten?
In deze training leer je:
- De zes rollen van de docent effectief inzetten in jouw lespraktijk
- Omgaan met verschillen in de klas: diversiteit in gedrag, achtergrond en leerstijl
- Vaardigheden oefenen via rollenspellen en praktische werkvormen
- Wat er gebeurt in het puberbrein – en hoe je daar als docent op inspeelt
Na afloop van de training:
- Heb je een helder beeld van de zes rollen van de docent en hoe je deze kunt inzetten
- Beschik je over praktische tools voor effectief klassenmanagement
- Kun je jouw lesstijl afstemmen op verschillende situaties in de klas
- Begrijp je beter wat er in het hoofd van je leerlingen omgaat – en weet je hoe je die kennis toepast
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 7 okt 2025 | 14 okt 2025 | 11 nov 2025 |
Tijd: 14:00-16:30

Carlijn de Römph
Goed voor de klas
Sta je voor de klas en merk je dat lesgeven uitdagender is dan je dacht? Je wilt beginnen, maar de klas is nog niet stil. Je legt iets duidelijk uit, maar toch luisteren ze niet. Waarom e... Lees meer
DID1a
3 Bijeenkomsten
7 oktober 2025
Door: Carlijn de Römph
Goed voor de klas
Sta je voor de klas en merk je dat lesgeven uitdagender is dan je dacht? Je wilt beginnen, maar de klas is nog niet stil. Je legt iets duidelijk uit, maar toch luisteren ze niet. Waarom eigenlijk? En die ene klas… die is toch bij iedereen lastig?
Of je nu pas bent afgestudeerd, zij-instromer bent, of nog studeert maar al een baan hebt in het onderwijs: de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan de theorie. Alles wat je geleerd hebt, moet je nu toepassen – en dat is veel. Hoe begin je de les? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen doen wat je vraagt?
Goed voor de klas is een praktische en interactieve training van drie middagen, speciaal ontwikkeld voor startende docenten. Samen gaan we aan de slag om jouw lespraktijk sterker en effectiever te maken.
Wat kun je verwachten?
In deze training leer je:
- De zes rollen van de docent effectief inzetten in jouw lespraktijk
- Omgaan met verschillen in de klas: diversiteit in gedrag, achtergrond en leerstijl
- Vaardigheden oefenen via rollenspellen en praktische werkvormen
- Wat er gebeurt in het puberbrein – en hoe je daar als docent op inspeelt
Na afloop van de training:
- Heb je een helder beeld van de zes rollen van de docent en hoe je deze kunt inzetten
- Beschik je over praktische tools voor effectief klassenmanagement
- Kun je jouw lesstijl afstemmen op verschillende situaties in de klas
- Begrijp je beter wat er in het hoofd van je leerlingen omgaat – en weet je hoe je die kennis toepast
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 27 jan 2026 | 3 feb 2026 | 3 mrt 2026 |
Tijd: 14:00-16:30

Carlijn de Römph
Goed voor de klas
Sta je voor de klas en merk je dat lesgeven uitdagender is dan je dacht? Je wilt beginnen, maar de klas is nog niet stil. Je legt iets duidelijk uit, maar toch luisteren ze niet. Waarom e... Lees meer
DID1b
3 Bijeenkomsten
27 januari 2026
Door: Carlijn de Römph
Zet je leerlingen 'aan'
Herken je dit? Leerlingen die bij binnenkomst al met hun aandacht ergens anders zitten. Die passief blijven, niet lijken te willen meedoen – en jij die daar elke keer opnieuw energie in steekt.
In deze driedelige workshop leer je hoe je vanaf het eerste lesmoment op een positieve en krachtige manier de regie pakt. Met praktische, direct toepasbare technieken zorgen we ervoor dat álle leerlingen actief meedoen aan je les.
Wat pakken dit probleem aan vanuit zowel didactisch als pedagogisch oogpunt. Zo voorkom je ordeproblemen én bouw je aan een fijne, actieve leeromgeving waarin iedereen tot leren komt.
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 19 jan 2026 | 9 feb 2026 | 9 mrt 2026 |
Tijd: 15:00-17:00

Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Zet je leerlingen 'aan'
Herken je dit? Leerlingen die bij binnenkomst al met hun aandacht ergens anders zitten. Die passief blijven, niet lijken te willen meedoen – en jij die daar elke keer opnieuw energie in s... Lees meer
DID3a
3 Bijeenkomsten
19 januari 2026
Door: Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Zet je leerlingen 'aan'
Herken je dit? Leerlingen die bij binnenkomst al met hun aandacht ergens anders zitten. Die passief blijven, niet lijken te willen meedoen – en jij die daar elke keer opnieuw energie in steekt.
In deze driedelige workshop leer je hoe je vanaf het eerste lesmoment op een positieve en krachtige manier de regie pakt. Met praktische, direct toepasbare technieken zorgen we ervoor dat álle leerlingen actief meedoen aan je les.
Wat pakken dit probleem aan vanuit zowel didactisch als pedagogisch oogpunt. Zo voorkom je ordeproblemen én bouw je aan een fijne, actieve leeromgeving waarin iedereen tot leren komt.
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 13 apr 2026 | 18 mei 2026 | 8 jun 2026 |
Tijd: 15:00-17:00

Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Zet je leerlingen 'aan'
Herken je dit? Leerlingen die bij binnenkomst al met hun aandacht ergens anders zitten. Die passief blijven, niet lijken te willen meedoen – en jij die daar elke keer opnieuw energie in s... Lees meer
DID3b
3 Bijeenkomsten
13 april 2026
Door: Sacha van Looveren en Flemming van de Graaf
Inclusief lesgeven
AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoorbeeld een trauma hebben opgelopen of een stoornis hebben. Kunnen die dan gewoon in een reguliere klas? Jazeker, maar dan moet jij als docent wel weten welke aanpak werkt. Gelukkig is wat goed is voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, goed voor alle leerlingen. Iedereen hoort er bij.
We willen inclusief lesgeven, maar dat is soms nog best een uitdaging. Tijdens deze training leer je meer over welke uitdagingen een leerling met een trauma of stoornis heeft om tot leren te komen. We gaan op zoek naar oplossingen, kijken wat een leerling wél kan. En hoe jij ze als docent hierin het beste kunt ondersteunen. Samen met de trainer maak je steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk.
We willen heel veel, maar moeten ook de kaders bewaken. Hoe is het voor jou als docent voor de klas? Welke uitdagingen kom je tegen en wat lukt er wel al? Waar liggen er nog kansen? We kunnen het verschil maken.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 10 feb 2026 | 10 mrt 2026 |
Tijd: 13:00-17:00

Jeroen Goutier
Inclusief lesgeven
AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoor... Lees meer
PED3
2 Bijeenkomsten
10 februari 2026
Door: Jeroen Goutier
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van ‘Lessen in orde’. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus 'Lessen in orde' is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek “Lessen in orde” van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 18 sep 2025 | 25 sep 2025 | 2 okt 2025 | 7 okt 2025 | 14 okt 2025 |
Tijd: 16:00-18:00

Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangs... Lees meer
PED1a
5 Bijeenkomsten
18 september 2025
Door: Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van ‘Lessen in orde’. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus 'Lessen in orde' is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek “Lessen in orde” van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 9 okt 2025 | 16 okt 2025 | 30 okt 2025 | 6 nov 2025 | 18 nov 2025 |
Tijd: 16:00-18:00

Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangs... Lees meer
PED1b
5 Bijeenkomsten
9 oktober 2025
Door: Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van ‘Lessen in orde’. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus 'Lessen in orde' is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek “Lessen in orde” van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 12 feb 2026 | 26 feb 2026 | 5 mrt 2026 | 12 mrt 2026 | 19 mrt 2026 |
Tijd: 16:00-18:00

Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangs... Lees meer
PED1c
5 Bijeenkomsten
12 februari 2026
Door: Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van ‘Lessen in orde’. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.
Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.
Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team.
Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving.
De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders.
De cursus 'Lessen in orde' is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.
Elke deelnemer ontvangt gratis het boek “Lessen in orde” van Peter Teitler.
Aantal bijeenkomsten: 5
Data: 26 mrt 2026 | 2 apr 2026 | 9 apr 2026 | 7 mei 2026 | 21 mei 2026 |
Tijd: 16:00-18:00

Peter Teitler
Lessen in orde
In deze cursus krijg je door Peter Teitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangs... Lees meer
PED1d
5 Bijeenkomsten
26 maart 2026
Door: Peter Teitler
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Herken je dit?
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"
De laatste jaren is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen? Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.
Tijdens deze studiemiddag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.
Wat kun je verwachten?
- Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
- Veel kleine slimme theorieën
- Veel tips om morgen al te gebruiken
Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:
- Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
- Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
- Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
- Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 17 nov 2025 |
Tijd: 13:30-16:00

Hans Kaldenbach
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Herken je dit?
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat... Lees meer
PED2a
1 Bijeenkomst
17 november 2025
Door: Hans Kaldenbach
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Herken je dit?
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"
De laatste jaren is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen? Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.
Tijdens deze studiemiddag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.
Wat kun je verwachten?
- Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
- Veel kleine slimme theorieën
- Veel tips om morgen al te gebruiken
Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:
- Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
- Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
- Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
- Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 16 mrt 2026 |
Tijd: 13:30-16:00

Hans Kaldenbach
Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag
Herken je dit?
Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat... Lees meer
PED2b
1 Bijeenkomst
16 maart 2026
Door: Hans Kaldenbach
Stemgebruik en performance voor de klas
Gezond en effectief spreken.
Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.
Hoe zorg je dat je uren kunt praten voor de klas zonder last van je stem te krijgen? Hoe vertel je je verhaal zo dat je de aandacht van de leerlingen vasthoudt en hoe zet je je stem en lichaam in om dit te bereiken? Waarom luisteren of kijken we naar sommige sprekers ‘beter’ dan naar andere sprekers? In de trainingen leren we je hoe je voor een groep je verhaal met overtuiging kan brengen zonder last van je stem te krijgen. De eerste workshop richt zich op de techniek van het gezond spreken en de basis presentatievaardigheden voor de klas en in de tweede workshop gaan we de geleerde stemtechnieken toepassen en dieper in op hoe je overkomt op de groep. Verder is er veel ruimte voor individuele vragen.
De workshops worden verzorgd door Käthe Staallekker (logopedist, musical-actrice, docent-opleider). Käthe verzorgt, naast haar theaterwerk, al jaren trainingen en workshops aan professionele zangers, acteurs en beroepssprekers. Tevens is zij eigenaar van Het Stemhuis en is werkzaam als docent-opleider en logopedist op de Hogeschool Inholland.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 7 okt 2025 | 25 nov 2025 |
Tijd: 15.00-17.00

Käthe Staallekker
Stemgebruik en performance voor de klas
Gezond en effectief spreken.
Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.
Hoe zorg j... Lees meer
PRO1
2 Bijeenkomsten
7 oktober 2025
Door: Käthe Staallekker
De mentor/docent in gesprek met ouders
Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? Dan is deze module iets voor jou.
We behandelen theorie maar deze staat altijd ten dienste van jouw praktijk. Ervaren en doen is dus een belangrijk onderdeel van deze module.
We gaan natuurlijk aan de slag met de basisvaardigheden maar daarnaast ook met o.a. deze onderwerpen:
- verschillende type ouders – wat bedoel je hiermee?
- je eigen communicatiestijl
- hoe om te gaan met weerstand, emotie en grensoverschrijdend gedrag
- specifieke onderwijsgesprekken zoals het driehoeksgesprek
Na de module ben je beter in staat om de regie te houden in een gesprek, zijn je gesprekken effectiever en maak je meer contact met de ouder.
De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht.
De scholing wordt verzorgd door Ilse Ofman, senior trainer bij HPC.
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO8: De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO9: De mentor als verbinder
PRO10: De mentor als brug tussen thuis en school
PRO11: De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 9 okt 2025 | 6 nov 2025 |
Tijd: 14:00-17:00

Ilse Ofman
De mentor/docent in gesprek met ouders
Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? D... Lees meer
PRO2
2 Bijeenkomsten
9 oktober 2025
Door: Ilse Ofman
Diverse lezingen EXCeL expertisecentrum Thomas More
In samenwerking met het Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren (EXCeL) in Antwerpen bieden we diverse open lezingen aan. Na inschrijving ontvang je een mail waarin je aan kunt geven voor welke lezing(en) je graag een weblink ontvangt.
15 jan 2025
Hoe maximaliseer je de leertijd op school?
Gert Verbrugghen
22 jan 2025
Wat moet élke leraar weten over … didactiek?
Michiel Wils
29 jan 2025
How can we close the vocabulary gap? (ENG)
Alex Quigley
5 feb 2025
En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?
Eva Naaijkens
12 feb 2025
Hoe krijg je zicht op leskwaliteit en hoe kun je doelgericht werken aan het verbeteren daarvan?
Hannah Bijlsma
26 feb 2025
Hoe verbeter je gedrag op school?
Sofie Lemarcq
12 mrt 2025
Is aandacht het nieuwe IQ?
Pedro De Bruyckere
19 mrt 2025
Welke krachtige werkvormen kan je integreren in je les om leren te stimuleren?
Eva Maesen
26 mrt 2025
Wat moet élke leraar weten over … kennisrijk onderwijs?
Michiel Wils
23 apr 2025
Iedereen kan leren schrijven. Hoe ziet goede schrijfdidactiek op school eruit?
Suzanne van Norden
7 mei 2025
Hoe leer ik studeren met succes?
Eva Maesen
21 mei 2025
Samen sterk? De kracht van leerteams
WIJS! Scholengroep
11 jun 2025
How can we help students to build habits of success? (ENG)
Harry Fletcher-Wood
Na afloop van iedere lezing is er ruimte voor vragen. Lees meer...
Aantal bijeenkomsten:
Data: On-demand
Tijd: 14:30-15.30

Thomas More EXCeL
Diverse lezingen EXCeL expertisecentrum Thomas More
In samenwerking met het Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren (EXCeL) in Antwerpen bieden we diverse open lezingen aan. Na inschrijving ontvang je een mail waarin je aan kunt ge... Lees meer
PRO3
On-demand
Door: Thomas More EXCeL
Basistraining: werkdruk verlichten met AI
In het onderwijs komt er veel op je bord: lessen voorbereiden, toetsen maken, feedback geven en administratie bijhouden. AI kan hierbij een waardevolle assistent zijn. In deze basisworkshop ontdek je hoe kunstmatige intelligentie je werkdruk kan verlichten en je werk efficiënter en leuker kan maken. Je leert hoe je AI kunt inzetten om bijvoorbeeld toetsvragen te genereren, voorbeeldantwoorden op te stellen of inspirerende lesvoorbeelden te ontwikkelen.
Deze laagdrempelige workshop is speciaal bedoeld voor onderwijsprofessionals en vereist geen technische voorkennis. Tijdens de workshop ga je zelf aan de slag met AI-tools en ontdek je direct hoe je ze kunt toepassen in jouw eigen onderwijspraktijk.
Het HIP biedt op 20 november 2025 ook een vervolg op deze training aan:
PRO5 Verdiepende workshop: AI als partner in onderwijsontwerp.
Na afloop van de basistraining Werkdruk verlichten met AI kun je je hiervoor ter plekke inschrijven.
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 6 okt 2025 |
Tijd: 14:30-17:00

Flemming van de Graaf
Basistraining: werkdruk verlichten met AI
In het onderwijs komt er veel op je bord: lessen voorbereiden, toetsen maken, feedback geven en administratie bijhouden. AI kan hierbij een waardevolle assistent zijn. In deze basisworksh... Lees meer
PRO4
1 Bijeenkomst
6 oktober 2025
Door: Flemming van de Graaf
Verdiepende workshop: AI als partner in onderwijsontwerp
Wil je een stap verder gaan in het gebruik van AI binnen je onderwijspraktijk? In deze verdiepende training leer je hoe AI niet alleen tijd kan besparen, maar ook een krachtige sparringspartner kan zijn bij het ontwikkelen van doordacht en goed onderwijs. Ontdek hoe je AI kunt inzetten bij het verhogen van samenhang in je onderwijsontwerp, leerlingen gerichter en meer aan het denken zetten en als sparringspartner om bestaande lessen te verbeteren.
Deze training slaat de brug tussen onderwijsontwerp en de meerwaarde die AI daarbij kan bieden. Je gaat actief aan de slag met je eigen curriculum, zodat je direct ervaart hoe AI je kan ondersteunen in elke fase van je onderwijsontwerp.
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 20 nov 2025 |
Tijd: 14:30-17:00

Flemming van de Graaf
Verdiepende workshop: AI als partner in onderwijsontwerp
Wil je een stap verder gaan in het gebruik van AI binnen je onderwijspraktijk? In deze verdiepende training leer je hoe AI niet alleen tijd kan besparen, maar ook een krachtige sparringsp... Lees meer
PRO5
1 Bijeenkomst
20 november 2025
Door: Flemming van de Graaf
Jongeren motiveren
Jongeren zo begeleiden en inspireren dat ze uit zichzelf in beweging komen is een uitdaging. Intrinsieke motivatie lijkt iets ongrijpbaars; je kunt het niet bij iemand anders afdwingen. De kunst is om jongeren op een dusdanige manier te begeleiden en te inspireren dat ze uit zichzelf in beweging komen. Maar hoe doe je dat? Tijdens de inspiratiesessie leer je hoe motivatie werkt bij jongeren én wat dat betekent voor jouw rol en aanpak.
Leerlingen lijken soms niet vooruit te branden. Docenten maken zich vaak druk om de motivatie van jongeren. Het gevoel overheerst vaak dat er meer uit te halen zou zijn. Ze dromen van jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn. Die leren omdat ze het vak zo leuk vinden, die uit eigen beweging tijd en toewijding stoppen in een bepaalde hobby, en die vol enthousiasme beginnen aan een vervolgopleiding nadat ze die weloverwogen hebben gekozen. In de praktijk is intrinsieke motivatie lang niet altijd vanzelfsprekend. En sterker nog: volwassenen die teveel pushen, brengen onbewust de motivatie om zeep.
Docenten die weten hoe intrinsieke motivatie werkt, begrijpen beter wat er nodig is om jongeren te begeleiden en inspireren.
In een interactieve presentatie licht Yvonne van Sark onderliggende pijlers aan de hand van diverse onderzoeken toe en brengt zij deze tot leven met actuele praktijkvoorbeelden en filmpjes met jongeren.
Deelnemers ontvangen gratis het boek “Motivatie en het puberbrein”.
Yvonne van Sark is als partner en adviseur ruim twintig jaar verbonden aan Youngworks, advies- en onderzoeksbureau gespecialiseerd in jongeren. Ze is co-auteur van de boeken Puberbrein binnenstebuiten en Motivatie en het puberbrein.
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 2 feb 2026 |
Tijd: 15:00-16.30

Yvonne van Sark
Jongeren motiveren
Jongeren zo begeleiden en inspireren dat ze uit zichzelf in beweging komen is een uitdaging. Intrinsieke motivatie lijkt iets ongrijpbaars; je kunt het niet bij iemand anders afdwingen. D... Lees meer
PRO6
1 Bijeenkomst
2 februari 2026
Door: Yvonne van Sark
Oriëntatie op het mentoraat
Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht?
Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien?
Als startende docent wordt er veel van jou gevraagd. Zeker als je ook mentor mag worden op jouw nieuwe school.
Tijdens deze scholing zullen we met elkaar van gedachten wisselen over;
- Wat mentorschap betekent!
- Wat houdt mentoraat nu precies in?
- Welke taken vervult een mentor en welke taken niet (mandaat)?
- Past zo’n taak als mentor bij mij en pas ik bij de taak?
- Wat heb ik persoonlijk nodig om te groeien naar een betekenisvolle mentor?
- Hoe kan ik als mentor veiligheid en zelfvertrouwen laten groeien door positieve groepsvorming?
Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Dynamische driehoek (school – ouder – kind)
- Loyaliteit
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Gesprekken voeren met mentorleerlingen en ouders
De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 2 jun 2026 | 23 jun 2026 |
Tijd: 14:00-17:00

Herberd Prinsen
Oriëntatie op het mentoraat
Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht?
Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien?
Als startende docent wordt ... Lees meer
PRO7
2 Bijeenkomsten
2 juni 2026
Door: Herberd Prinsen
De mentor als begeleider van het groepsproces
Een van de belangrijkste taken die je als mentor hebt, is het scheppen van een veilig klimaat. De manier waarop leerlingen onderling op elkaar reageren, het pakket van (on)geschreven regels volgens welke je leerling zich in de groep dient te gedragen, bepaalt in grote mate de veiligheid voor de leerling als individu binnen de groep. Hoe kun je een veilig pedagogisch klimaat scheppen? En op welke wijze kun jij een groep daarbij begeleiden?
Onderwerpen die aan bod komen;
- Het scheppen van een veilig klimaat
- Vergroten van zelfvertrouwen
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Positieve groepsvorming
- Verschillende groepsfases
- Zeg NEE tegen Pesten
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2: De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO9: De mentor als verbinder
PRO10: De mentor als brug tussen thuis en school
PRO11: De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 25 sep 2025 | 30 okt 2025 |
Tijd: 14:00-17:00

Angelica Ettema
De mentor als begeleider van het groepsproces
Een van de belangrijkste taken die je als mentor hebt, is het scheppen van een veilig klimaat. De manier waarop leerlingen onderling op elkaar reageren, het pakket van (on)geschreven rege... Lees meer
PRO8
2 Bijeenkomsten
25 september 2025
Door: Angelica Ettema
Oriëntatie op mentoraat
Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht? Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien?
Als startende docent wordt er veel van jou gevraagd. Zeker als je ook mentor mag worden op jouw nieuwe school.
Tijdens deze scholing zullen we met elkaar van gedachten wisselen over;
- Wat mentorschap betekent!
- Wat houdt mentoraat nu precies in?
- Welke taken vervult een mentor en welke taken niet (mandaat)?
- Past zo’n taak als mentor bij mij en pas ik bij de taak?
- Wat heb ik persoonlijk nodig om te groeien naar een betekenisvolle mentor?
- Hoe kan ik als mentor veiligheid en zelfvertrouwen laten groeien door positieve groepsvorming
Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Dynamische driehoek (school – ouder – kind)
- Loyaliteit
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Gesprekken voeren met mentorleerlingen en ouders
De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing.
Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht.
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 3 jun 2025 | 19 jun 2025 |
Tijd: 13:30-17.00

Herberd Prinsen
Oriëntatie op mentoraat
Wat betekent het om mentor te zijn? Wat wordt er van een mentor verwacht? Wat moet een mentor weten en kunnen? Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien?
Als startende docent wordt... Lees meer
PRO9
2 Bijeenkomsten
3 juni 2025
Door: Herberd Prinsen
De mentor als brug tussen thuis en school
Een belangrijk doel van de begeleiding als mentor van leerlingen is om hen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op welke manier heeft het gezin van herkomst invloed op het gedrag van leerlingen. En welke kansen biedt dit jou als mentor om hierover in gesprek te gaan.
Onderwerpen die we bespreken zijn:
- Contextuele gedachtengoed
- Loyaliteit tussen ouder en kind
- Dynamische driehoek
- De vier dimensies
- De balans tussen geven en ontvangen
- Schema van onrecht
- Parentificatie
- Boodschappen uit het nest
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2: De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO8: De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO9: De mentor als verbinder
PRO11: De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 17 mrt 2026 | 7 apr 2026 |
Tijd: 14:00-17:00

Jan Willem Ruitenberg
De mentor als brug tussen thuis en school
Een belangrijk doel van de begeleiding als mentor van leerlingen is om hen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op welke manier heeft het gezin van herkomst invloed op h... Lees meer
PRO10
2 Bijeenkomsten
17 maart 2026
Door: Jan Willem Ruitenberg
De mentor als inspirator
Motivatie is de motor van leren. Hoe kun je als mentor leerlingen effectief motiveren?
Ontdek de factoren die autonomie, competentie en relatie versterken. Je krijgt praktische tips en handvatten die je direct kunt toepassen. Ontdek hoe jij als mentor een inspirator kunt zijn!
Onderwerpen die aan bod komen:
- Welke Executieve Functies er zijn
- Van moetivatie naar motivatie
- Motivatie matrix
- Motivatie DNA
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentorentraining:
PRO2: De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO8: De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO9: De mentor als verbinder
PRO10: De mentor als brug tussen thuis en school
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 2 apr 2026 | 11 mei 2026 |
Tijd: 14:00-17:00

Herberd Prinsen
De mentor als inspirator
Motivatie is de motor van leren. Hoe kun je als mentor leerlingen effectief motiveren?
Ontdek de factoren die autonomie, competentie en relatie versterken. Je krijgt praktische tips en han... Lees meer
PRO11
2 Bijeenkomsten
2 april 2026
Door: Herberd Prinsen
Onderwijscafé's
Onderwijscafé 6 november 2025
Goede begeleiding van startende leraren draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt het lerarentekort te bestrijden. Een optimale ondersteuning en begeleiding in die eerste jaren voor de klas of op een nieuwe school is ook belangrijk voor de verdere professionalisering van de leraar. Hoe ziet zo’n optimale ondersteuning en begeleiding eruit? Danny Pet, Alette Boone en Gabi Holtgrefe lichten de criteria toe die van belang zijn voor een succesvol inductie arrangement. Zij richten zich daarbij speciaal op het criterium “werkdruk vermindering”. Verder geven zij inzicht in het aanbod op gebied van inductie in de Haagse regio.
Onderwijscafé 26 maart 2026
Heb jij het ook steeds maar zo druk…? Kom je nergens aan toe? Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat startende leraren vaak een hoge werkdruk ervaren (Helms-Lorenz & Maulana, 2016). Het helpt startende leraren als de werkdruk niet te hoog is en als het werk zo is ingericht, dat zij voldoende mogelijkheden hebben om zich professioneel te ontwikkelen. Maar…hoe doe je dat dan precies: je werkdruk verminderen? Waar heb je als starter zelf invloed op en waar heb je een beetje hulp nodig van anderen? Maak tijd voor een gezellige en luchtige avond in het onderwijscafé en laat een last van je schouders vallen!
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 6 nov 2025 | 26 mrt 2026 |
Tijd: 16:30-19:00

Haags Inductie Programma
Onderwijscafé's
Onderwijscafé 6 november 2025
Goede begeleiding van startende leraren draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt het lerarentekort te bestrijden. Een optimale ondersteuning e... Lees meer
PRO12
2 Bijeenkomsten
6 november 2025
Door: Haags Inductie Programma
Schoolblocks: ICT basics voor startende docenten
Praktisch aan de slag met digitale tools in het onderwijs
Ben jij net gestart als docent en voelt de wereld van digitale tools soms nog als een doolhof? Geen zorgen! In deze laagdrempelige en praktijkgerichte training nemen we je stap voor stap mee in de basis van veelgebruikte ICT-toepassingen binnen het onderwijs. Aan het einde van de training maken we ook ruimte voor individuele vraagstukken. Na deze training weet jij hoe je je digitale werkomgeving organiseert én hoe je die effectief inzet voor en met je leerlingen.
We gaan aan de slag met:
- het ordenen en delen van bestanden via OneDrive of Google Drive
- het klaarzetten van lesmateriaal en opdrachten via Microsoft Teams of Google Classroom
- het maken van interactieve lessen en quizzen met tools zoals LessonUp
Na deze training:
- kun je jouw digitale bestanden overzichtelijk opslaan en delen via OneDrive of Google Drive
- weet je hoe je lesmateriaal en opdrachten digitaal klaarzet voor leerlingen via Teams of Google Classroom
- kun je interactieve lesonderdelen ontwerpen met tools zoals LessonUp
- voel je je zekerder in het gebruik van veelvoorkomende digitale platforms in het onderwijs
Aantal bijeenkomsten: 1
Data: 23 sep 2025 |
Tijd: 15:00-17:00

David Baarspul
Schoolblocks: ICT basics voor startende docenten
Praktisch aan de slag met digitale tools in het onderwijs
Ben jij net gestart als docent en voelt de wereld van digitale tools soms nog als een doolhof? Geen zorgen! In deze laagdrempeli... Lees meer
PRO13
1 Bijeenkomst
23 september 2025
Door: David Baarspul
De mentor als verbinder
Als mentor voer je vele gesprekken met jouw leerlingen. Welke vaardigheden heb jij nodig die je kunnen helpen de dialoog op gang te brengen en te houden? En vooral om in verbinding te blijven met je leerlingen.
In het groeiproces van leerlingen kan er weerstand optreden. Weerstand tegen de inhoud en weerstand tegen het proces. Wat heb je nodig om achter de weerstand te kijken?
Onderwerpen die aan bod komen:
- Omgaan met weerstand
- Hoe zit het puberbrein in elkaar
- Wat doet het reptielenbrein
- Verbindende communicatie
- Van dramadriehoek naar groeidriehoek
- Coachingsvaardigheden
Deze training vormt samen met onderstaande modules een complete mentoren training:
PRO2: De mentor/docent in gesprek met ouders
PRO8: De mentor als begeleider van het groepsproces
PRO10: De mentor als brug tussen thuis en school
PRO11: De mentor als inspirator
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 18 nov 2025 | 13 jan 2026 |
Tijd: 14:00-17:00

Jan Willem Ruitenberg
De mentor als verbinder
Als mentor voer je vele gesprekken met jouw leerlingen. Welke vaardigheden heb jij nodig die je kunnen helpen de dialoog op gang te brengen en te houden? En vooral om in verbinding te bli... Lees meer
PRO9x
2 Bijeenkomsten
18 november 2025
Door: Jan Willem Ruitenberg
Intervisie voor schoolopleiders
De deelnemende schoolopleiders leren intervisiebijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en uit te voeren. We reflecteren op de intervisiemomenten die geweest zijn.
De volgende onderwerpen/activiteiten staan in deze sessies centraal:
- Verschillende intervisievormen verkennen en oefenen;
- Begeleiden aan de hand van morele dilemma’s die Schoolopleiders en/of WPB’ers en/of docenten ervaren;
- Mogelijkheden om literatuur/concepten/werkmodellen in te brengen in de begeleiding van startende docenten/studenten.
Aantal bijeenkomsten: 4
Data: 30 sep 2025 | 27 nov 2025 | 20 jan 2026 | 12 mrt 2026 |
Tijd: 14:00-17:00

Gaby Zwarts
Intervisie voor schoolopleiders
De deelnemende schoolopleiders leren intervisiebijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en uit te voeren. We reflecteren op de intervisiemomenten die geweest zijn.
D... Lees meer
TTT1
4 Bijeenkomsten
30 september 2025
Door: Gaby Zwarts
Opleiding tot onderzoekscoördinator
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten (medio jan-mrt 2026) - data volgen z.s.m.
Verbind onderwijs en onderzoek
"Wil jij bijdragen aan een sterke onderzoekscultuur binnen jouw school? In drie interactieve bijeenkomsten, gericht op het onderzoekend vermogen, werk je aan je professionele ontwikkeling en word je toegerust voor de rol van onderzoekscoördinator."
Wat leer je?
- Studenten faciliteren bij praktijkgericht onderzoek
- Onderzoek verzamelen en verbinden rond relevante thema’s (kenniscreatie)
- Inzichten uit onderzoek delen binnen en buiten de school (kennisdeling)
Deze opleiding is bedoeld voor onderwijsprofessionals binnen opleidingsscholen in regio Haaglanden die een brug willen slaan tussen praktijk en onderzoek.
Meld je aan en versterk de onderzoekscultuur binnen jouw school!
![]() |
![]() |
![]() |
Sunaina Bhawan (HOS) |
Pim Koolwijk (HH) |
Michiel Dam (ICLON) |
![]() |
![]() |
![]() |
Marloes Plomp (OSH) | Mariëlle Teunissen (HR) | Inge Runhaar (HOS) |
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data volgen z.s.m.
Tijd:

Haags Inductie Programma
Opleiding tot onderzoekscoördinator
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten (medio jan-mrt 2026) - data volgen z.s.m.
Verbind onderwijs en onderzoek
"Wil jij bijdragen aan een sterke onderzoekscultuur binnen jouw scho... Lees meer
TTT2
Data volgen z.s.m.
Door: Haags Inductie Programma
Onderwijscafé's
Onderwijscafé 6 november 2025
Goede begeleiding van startende leraren draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt het lerarentekort te bestrijden. Een optimale ondersteuning en begeleiding in die eerste jaren voor de klas of op een nieuwe school is ook belangrijk voor de verdere professionalisering van de leraar. Hoe ziet zo’n optimale ondersteuning en begeleiding eruit? Danny Pet, Alette Boone en Gabi Holtgrefe lichten de criteria toe die van belang zijn voor een succesvol inductie arrangement. Zij richten zich daarbij speciaal op het criterium “werkdruk vermindering”. Verder geven zij inzicht in het aanbod op gebied van inductie in de Haagse regio.
Onderwijscafé 26 maart 2026
Heb jij het ook steeds maar zo druk…? Kom je nergens aan toe? Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat startende leraren vaak een hoge werkdruk ervaren (Helms-Lorenz & Maulana, 2016). Het helpt startende leraren als de werkdruk niet te hoog is en als het werk zo is ingericht, dat zij voldoende mogelijkheden hebben om zich professioneel te ontwikkelen. Maar…hoe doe je dat dan precies: je werkdruk verminderen? Waar heb je als starter zelf invloed op en waar heb je een beetje hulp nodig van anderen? Maak tijd voor een gezellige en luchtige avond in het onderwijscafé en laat een last van je schouders vallen!
Aantal bijeenkomsten: 2
Data: 6 nov 2025 | 26 mrt 2026 |
Tijd: 16:30-19:00

Haags Inductie Programma
Onderwijscafé's
Onderwijscafé 6 november 2025
Goede begeleiding van startende leraren draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt het lerarentekort te bestrijden. Een optimale ondersteuning e... Lees meer
TTT3
2 Bijeenkomsten
6 november 2025
Door: Haags Inductie Programma
Begeleiding van zij-instromers
Deze training is gericht op het aannemen, coachen, begeleiden en ondersteunen van zij-instromers in de schoolorganisatie en de borging van dit proces in die organisatie. Aan de hand van beschikbare literatuur, een ontwikkelde handreiking voor de begeleiding van zij-instromers en met behulp van ondersteuning bij een praktijkonderzoek wordt de situatie in de school bekeken en waar nodig aangescherpt.
Na het volgen van deze module is er duidelijk wie in de school aanspreekpunt is voor welk aspect, waar ieders verantwoordelijkheden liggen en met welke specifieke vraagstukken zij-instromers en hun begeleiders en schoolleiders te maken hebben.
Aantal bijeenkomsten: 3
Data: 3 nov 2025 | 24 nov 2025 | 5 feb 2026 |
Tijd: 14:00-17:00

Tamara Platteel
Begeleiding van zij-instromers
Deze training is gericht op het aannemen, coachen, begeleiden en ondersteunen van zij-instromers in de schoolorganisatie en de borging van dit proces in die organisatie. Aan de hand van b... Lees meer
TTT4
3 Bijeenkomsten
3 november 2025
Door: Tamara Platteel
Intervisie voor werkplekbegeleiders
Deze training bestaat uit 4 bijeenkomsten
Als werkplekbegeleider heb je een manier van werken ontwikkeld die bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk met andere werkplekbegeleiders systematisch terug en vooruit te kijken. Hoe werken collega’s? Hoe gaan zij om met uitdagingen in de begeleiding van studenten en/of startende docenten? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht? Dit soort vragen passen bij intervisie. Een methodiek waarbij jij gericht meedenkt met anderen en anderen met jou.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data volgen z.s.m.
Tijd:

Haags Inductie Programma
Intervisie voor werkplekbegeleiders
Deze training bestaat uit 4 bijeenkomsten
Als werkplekbegeleider heb je een manier van werken ontwikkeld die bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk ... Lees meer
TTT5
Data volgen z.s.m.
Door: Haags Inductie Programma
Intervisie voor beeldcoaches
Om je verder te ontwikkelen als beeldcoach is het leren met en van elkaar een mooie methodiek. Tijdens begeleide intervisie breng je je eigen beelden met een daarbij behorende vraag in. Samen met andere beeldcoaches en een ervaren beeldcoach en intervisiebegeleider heb je de kans om in korte tijd gericht, samen met anderen, te werken aan jouw eigen ontwikkeling.
In vier bijeenkomsten kijken we mee, stellen we vragen en zien we met elkaar meer dan jij alleen.
Deze intervisie is bedoeld voor beeldcoaches die bij het HIP geschoold zijn én voor alle andere beeldcoaches die zin hebben in een bredere blik.
NB Mochten de genoemde momenten niet passen, neem dan contact met ons op om te bekijken of er een andere mogelijkheid is.
Aantal bijeenkomsten: 4
Data: 6 okt 2025 | 24 nov 2025 | 26 jan 2026 | 23 mrt 2026 |
Tijd: 14:30-17:00

Karen Ephraïm
Intervisie voor beeldcoaches
Om je verder te ontwikkelen als beeldcoach is het leren met en van elkaar een mooie methodiek. Tijdens begeleide intervisie breng je je eigen beelden met een daarbij behorende vraag in. S... Lees meer
TTT6
4 Bijeenkomsten
6 oktober 2025
Door: Karen Ephraïm
Beeldcoaching Startende Collega’s
Deze cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten
De kunst van het kijken is de kunst van het zien.
Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen is zowel voor de begeleider als de docent veel te zien.
Waar kijk je naar? En wat zie je dan? En wat doe je met die informatie?
Als je als schoolopleider videobeelden van de lessen van de docent wilt gaan gebruiken in je coaching én daar een groot effect mee wilt bereiken is deze cursus passend bij jou. We gebruiken beelden uit jouw dagelijkse praktijk als schoolopleider en koppelen die aan
coachings- en begeleidingsvaardigheden.
In vijf dagdelen gaan we van kijken naar zien.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data volgen (start voorjaar 2026)
Tijd: 14:30-17:30

Karen Ephraïm
Beeldcoaching Startende Collega’s
Deze cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten
De kunst van het kijken is de kunst van het zien.
Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (... Lees meer
TTT7
Data volgen (start voorjaar 2026)
Door: Karen Ephraïm
Koppeltraject Inductie
Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten startende docenten na vijf jaar alweer het onderwijs. Daarom is er helaas ook binnen de Haagse regio sprake van een groeiend kwalitatief en kwantitatief lerarentekort.
Op gezette tijden is het goed het bestaande inductietraject weer eens tegen het licht te houden. Wat doen we goed, wat zouden we kunnen aanscherpen en wat ontbreekt er nog? Wat zijn successen, wat zijn knelpunten? Wat mag/moet aangescherpt of ontwikkeld worden? Hoe staat het met de omzetting van papier naar praktijk? In hoeverre is het inductietraject geborgd? Voldoet het nog aan de nieuwe kaders van Samen Opleiden en Inductie?
Wil jij als school aan de slag met inductie of wil jij je inductieprogramma verder verdiepen of verbreden? Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan experts van één van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geven en je zo helpen bij de ontwikkeling van jullie inductieprogramma.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:

Haags Inductie Programma
Koppeltraject Inductie
Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten s... Lees meer
BTT2
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Koppeltraject Coaching van startende collega's
Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en collega’s mee te laten kijken in jouw dagelijkse coaching praktijk. Hoe coachen andere collega’s starters? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen en vraagstukken die jij hebt op dit gebied? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?
Dit soort vragen passen bij een koppeltraject. Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan een expert van een van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geeft en je zo helpt bij je ontwikkeling als coach van startende collega’s.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:

Haags Inductie Programma
Koppeltraject Coaching van startende collega's
Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en... Lees meer
BTT1
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Individueel coachingstraject
Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik heeft dan op het onderwijs alleen.
Als startende docent of begeleider van starters kun je gebruikmaken van individuele coachingstrajecten. De coaches van het Haags Inductie Programma zijn ervaren en gecertificeerd en gaan graag gezamenlijk met jou aan de slag.
De coaches zijn thuis in het begeleiden van starters op het gebied van:
Didactiek
- activerende didactiek
- Differentiëren
- ICT
- Talentontwikkeling
Pedagogiek
- Klassenmanagement
- Recht doen aan verschillen
Professionele bekwaamheid
- Energiemanagement
- Loopbaanvragen en loopbaanontwikkeling
- Preventie van uitval
Professionalisering
De coachingstrajecten zijn gratis. Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op om een passende coach voor je te vinden voor een individueel traject.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:

Haags Inductie Programma
Individueel coachingstraject
Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik he... Lees meer
BOW1
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Begeleiding langstudeerders HBO
Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd mee.
Er zijn diverse trajecten bij het Haags Inductie Programma om ondersteuning te krijgen bij het afronden van je studie. Er is hulp voor:
- het verzamelen en presenteren van bewijsmateriaal en schrijven van een portfolio
- het laten valideren van opgedane werkervaring als docent
- het organiseren van te drukke werkweken
- het leggen van contacten met de juiste personen bij de opleidingsinstituten
- het uitwisselen met andere studenten en bespreken van casussen
- …
Schrijf je in voor deze module als je dit schooljaar stappen wilt zetten om je bevoegdheid alsnog te halen. Allicht kom je zelfs in aanmerking voor een verkort traject zodat je dit schooljaar nog het briefje kunt halen. Na inschrijving gaat ons team kijken welke route het beste bij jou past: een individueel traject, een groepstraject of een combinatie ervan.
Binnen één week nemen we contact met je op voor een eerste kennismaking.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:

Haags Inductie Programma
Begeleiding langstudeerders HBO
Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd m... Lees meer
BOW2
Data en tijdstip in overleg
Door: Haags Inductie Programma
Begeleiding langstudeerders WO
Nu die bevoegdheid nog…
Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In samenwerking met het ICLON wordt extra ondersteuning geboden aan studenten die moeite hebben om dat felbegeerde diploma te halen.
Deze module is voor docenten die bij het ICLON of bij een ander WO instituut de opleiding tot eerstegraads docent volgen. Afhankelijk van de thematiek die speelt bij de deelnemer kan worden gesproken over veel voorkomende moeilijkheden zoals time management of bijvoorbeeld faalangst. Ook is er aandacht voor praktische stimulansen zoals samenwerken en deadlines afspreken.
Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op voor het inplannen een afspraak.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:

Evelien Stoutjesdijk
Begeleiding langstudeerders WO
Nu die bevoegdheid nog…
Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In samenwerking met het ICLON wordt extra ondersteuning geboden aan ... Lees meer
BOW3
Data en tijdstip in overleg
Door: Evelien Stoutjesdijk
Begeleiding portfolio HBO / WO
Ben je als zij-instromer al aan het werk en zie je tegen het geschiktheidsonderzoek op dat je bij het opleidingsinstituut moet aanleveren voor het zij-instroomtraject? Heb je hulp nodig bij het opstellen van je portfolio en duizelt het je van al die onderwijskundige vaktermen?
Met behulp van onze coaches kun je inhoudelijke hulp krijgen zodat je bewijzen op de juiste plek en op de juiste manier in je portfolio komen.
Door dit traject lukt het makkelijker om de GO te krijgen voor de start van een zij-instroomtraject en voor de positieve beoordeling van je portfolio.
Aantal bijeenkomsten:
Data: Data en tijdstip in overleg
Tijd:

Stephanie Holterman
Begeleiding portfolio HBO / WO
Ben je als zij-instromer al aan het werk en zie je tegen het geschiktheidsonderzoek op dat je bij het opleidingsinstituut moet aanleveren voor het zij-instroomtraject? Heb je hulp nodig b... Lees meer
BOW4
Data en tijdstip in overleg
Door: Stephanie Holterman